Att jämka eller inte jämka – är det frågan?

Att jämka eller inte jämka – är det frågan?

Nej det är inte frågan. Alla som till exempel har bolån, har fler arbetsgivare eller som endast jobbar en del av året borde göra en jämkning. En jämkning för att betala rätt skatt varje månad.

Jämkning = ändrad beräkning av A-skatt

Jämkning betyder att din arbetsgivare gör ett lägre eller högre avdrag för skatt än vad som framgår av skattetabellen. För att det preliminära skatteavdraget enligt skattetabell ska stämma med den slutliga skatten krävs att din inkomst är lika stor hela året, att du endast får lön från en arbetsgivare och att du inte har några avdrag utöver grundavdraget.

Många har den felaktiga uppfattningen att en jämkning endast är till för att betala mindre skatt

Lika viktigt är jämkningen när den görs för att betala mer skatt varje månad för att slippa kvarskatt.

Om din jämkning gör att du betalar mindre skatt varje månad kan du ta hand om pengarna själv och få ränta på dem under året istället för att de sitter låsta på ditt skattekonto med noll procent i ränta. Du kan använda pengarna, placera dem på ett sparkonto (med bra ränta), köpa aktier eller fonder, amortera på lån eller placera pengarna på något annat sätt.

Tre anledningar till att göra en jämkning

1. Du har höga räntekostnader.
    Räntorna på ditt bolån är avdragsgilla till 30 procent upp till 100 000 kronor och därefter är avdraget 21 procent. Jämkar du för stora belopp gäller det att vara uppmärksam om räntan går ner, så du inte får kvarskatt.
  1. Du får inkomster från flera håll.
    Jobbar du och får lön/utbetalning från flera håll så är det möjligt att du borde betala mer skatt än vad respektive arbetsgivare drar från din lön. Med en jämkning så slipper du kvarskatten.
  1. Du jobbar bara en del av året.
    Om din inkomst inte är lika stor hela året bör din skatt anpassas till detta så du inte betalar för mycket skatt. Är du till exempel student eller ska vara föräldraledig en del av året så bör du jämka.

Vad händer om du inte jämkar?

Om du inte jämkar så finns det risk för att du betalar för lite eller för mycket skatt varje månad. Betalar du för lite så kommer du att få den obehagliga överraskningen i form av restskatt. Betalar du för mycket så kommer dina pengar sitta låsta hos skattemyndigheten till noll procents ränta.

Gjord jämkning – värt att dubbelkolla nu när räntan har gått ner!

Om ens förutsättningar ändras under året (högre/lägre inkomst, större/mindre lån, högre/lägre ränta) så kan det finnas anledning att se över jämkningen. Detta står många av oss för nu när räntan har gått ner under året. Har man ett lite större lån och har jämkat bör man se över ens jämkning igen om man vill slippa kvarskatt.

Hos skatteverket kan du ansöka och läsa mer om jämkning >>

Orginalartikel hos Compricer: Att jämka eller inte jämka - är det frågan?