Använd skattekontot som sparkonto och få 0,8 % i ränta!

Använd skattekontot som sparkonto och få 0,8 % i ränta!

Med nollränta på storbankernas sparkonto letar de flesta av oss efter andra konton att spara på där man fortfarande får ränta. Och det finns! T.ex. ditt skattekonto.

Underskott på skattekontot (kvarskatt) = ränta 1,25 procent (16,25 % efter förfallodagen)

Alla som ska betala någon form av skatt eller avgift till Skatteverket tilldelas ett skattekonto. Här sammanställs bl.a. dina skatteinbetal­ningar, din preliminära skatt enligt kontrolluppgifter och din slutliga skatt enligt slutskattebesked,

I tisdags (5 maj) började de som har ett underskott på skattekontot (kvarskatt) att betala en ränta på 1,25 procent på underskottet. (De med en stor kvarskatt, dvs. över 30 000 kronor, har betalat ränta sedan den 12 februari). Denna ränta gäller fram till förfallodagen. Efter förfallodagen ökar räntan till höga 16,25 procent.

Pengar tillbaka på skatten = ränta 0,8 procent

På ditt skattekonto får du en ränta på 0,56 procent (inlåningsränta) vilket går att jämföra med räntan på bankernas sparkonton som är 0 procent. Räntan du får på skattekontot är dessutom skattebefriad dvs. du betalar inte den vanliga 30-procentiga skatten på räntan du tjänar. Summa summarum blir att du i praktiken får 0,8 procent i ränta på dina pengar på skattekontot (0,5625/0,7 = 0,8 %).

Undersökningar visar att många av oss som får pengar tillbaka på skatten till midsommar tänker spara pengarna på ett sparkonto

Det tycker jag låter som en bra plan. Men tänker du sätta in dem på ett sparkonto hos en storbank så tänker du fel. Öppna ett konto hos en nischbank istället där du kan få över 1 procent i ränta eller låt pengarna sitta kvar på ditt skattekonto där du får 0,8 procent i ränta.

Överskott på skattekontot betalas i vissa fall ut automatiskt och om du vill ha pengarna kvar på skattekontot så begär du en utbetalningsspärr. Då får pengarna stå kvar på skattekontot för att t.ex. täcka framtida skatter och avgifter och du får samtidigt en bättre ränta än hos banken.

(Enligt vad jag kan förstå så kan du när som helst begära om utbetalning från ditt skattekonto om du har ett överskott. Pengarna sätts då in på det bankkonto du har anmält.)

Tips 1. Får du kvarskatt? Gör en fyllnadsinbetalning till ditt skattekonto. Då slipper du betala 1,25 procent i ränta (16,5 procent efter förfallodagen). Om det sen visar sig att du har betalat in för mycket så får du 0,8 procent i ränta på den summan.

Tips 2. Får du tillbaka på skatten och vill spara pengarna? Begär en utbetalningsspärr hos skatteverket och låt pengarna sitta kvar till 0,8 procents ränta eller öppna ett sparkonto hos en nischbank och spara pengarna där med drygt en procents ränta.

Lycka till!

För att betala in pengar till ditt skattekonto använder du bankgiro: 5050-1055 och ett OCR-nummer som är unikt för dig. Det hittar du på Skatteverkets e-tjänst.

Orginalartikel hos Compricer: Använd skattekontot som sparkonto och få 0,8 % i ränta