7 bra tips som sänker din månadskostnad

7 bra tips som sänker din månadskostnad

Har du privatlån eller funderar du på att skaffa ett? Här får du bra tips på hur du betalar så lite som möjligt i ränta och sänker din månadskostnad.

Vi svenskar lånar som aldrig förr och privatlån står för en stor del av den ökningen. Enligt en rapport från Finansinspektionen har lån utan säkerhet ökat med hela 273 procent på 10 år! Hushåll med stora privatlån betalar i snitt 25 procent av sin inkomst till räntor och amorteringar och de som även har bolån betalar ännu mer visar undersökningen. Ett hushåll med bolån och konsumtionskrediter på över 100 000 kronor lägger 35 procent av sin inkomst på räntor och amorteringar. Skulle räntorna stiga kan lånebetalningarna snabbt stå för över hälften av hushållets utgifter.

1. Behöver du låna?

Att inte låna är naturligtvis alltid billigare än att ta ett lån. Kan du spara ihop pengarna istället för att låna? Ibland måste man låna men fundera noga på om du verkligen behöver göra det eller om det finns andra alternativ.

2. Låna så lite som möjligt

Ett självklart råd kan tyckas men faktum är att det är lätt hänt att låna lite för mycket när tillfälle ges. Många kan lockas av att låna lite mer än vad som faktiskt behövs. Kanske för att köpa en lite nyare TV eller att ha till en resa när tanken med lånet bara var att ha till kontantinsatsen.

3. Ta rätt lån

Har du en bostad idag och behöver ett privatlån för att finansiera något? Låna i första hand på bostaden om det går. Ett bolån är normalt alltid billigare än ett privatlån. Kolla först med din bank så det inte triggar igång oväntade amorteringskrav som du inte haft på bolånet tidigare. Detsamma gäller om du har ett kreditkort med hög ränta. Då kan det vara bättre att ta ett privatlån som många gånger har en lägre ränta. Undvik sms-lån!

4. Samla alla lån och skulder

Har du många olika små lån och skulder? Kanske kreditkortsskulder och/eller privatlån på olika ställen? Försök se om du kan samla ihop dessa till ett enda lån istället. För de flesta innebär det en kraftigt sänkt månadskostnad när de dyra lånen kan lösas och istället uppgå i ett enda lån med bättre ränta.

5. Jämför innan du tar ett privatlån

Ta aldrig första bästa lånet du hittar. Jämför olika ränteerbjudanden och villkor på nätet först. Tänk på att du i normala fall inte kan få ett bindande ränteerbjudande från en bank förrän de har gjort en kreditupplysning på dig. Om du då går till flera olika långivare blir det många kreditupplysningar. Det kan göra det svårare att få ett bra lån och i värsta fall kan det innebära att du nekas ett lån. Använd istället en låneförmedlare på nätet. Det innebär att du gör en enda ansökan men kan få svar från upp till 25 olika långivare. Istället för 25 kreditupplysningar blir det en (1) enda!

6. Titta på den effektiva räntan

Strunta i de nominella räntorna som långivarna visar. Kika istället på den effektiva räntan. Det är den siffra som innehåller alla de räntor och avgifter du faktiskt måste betala. Man kan säga att den effektiva räntan är ungefär som jämförpriserna i mataffären och enligt lag måste alla långivare tydligt visa vilken effektiv ränta de har.

7. Betala av lånet så fort som möjligt

När du ska teckna ett lån får du välja vilken återbetalningstid du vill ha. Det kan vara lockande att välja en lång återbetalningstid men tänk på att ju längre tid du väljer desto längre tid kommer du betala ränta på lånet. Kort återbetalningstid är alltid bäst men hitta den balans som fungerar för dig och din ekonomi.