Landstinget i Värmland vill testa IT-system för sjukvården på Compare Testlab

Landstinget i Värmland ser stora samarbetsmöjligheter med Compare Testlab och tror på labbets potential som nationellt testcenter för IT-system inom hälso- och sjukvården. Det framkom när landstingspolitiker studiebesökte testlabbet på Sätterstrand.

Göran Österman (andre man från höger) med (från vänster) landstingsråden Elisabeth Kihlström (KD), Eva Hallström (MP); Fredrik Larsson (M) och Erik Jansson (SIV).

”Vi är beroende av IT-system inom vården - därför är det mycket viktigt att vi kan testa både funktionalitet och användarvänlighet innan de tas i drift i verksamheten”, säger Eva Hallström, ordförande i landstingets teknikutskott.

”För oss är det här en mycket viktig fråga, det handlar inte bara om att ligga i framkant när det gäller utveckling av IT-system utan framför allt om ökad patientsäkerhet”, säger Fredrik Larsson, ordförande i Landstingsstyrelsen.

”Vi välkomnar landstingets initiativ som ligger helt i linje med våra långsiktiga planer för Compare Testlab – att etablera ett regionalt testcenter för hälso- och sjukvårdssystem med ambitionen att bli ett nationellt och på sikt ett internationellt testcenter för sjukvården”, säger Göran Österman, verkställande tjänsteman på Stiftelsen Compare Karlstad som driver Compare Testlab.

Hälso- och sjukvård är en IT-intensiv bransch, konstaterar Värmlandssamverkan (den politiska majoriteten i Landstinget i Värmland) i ett pressmeddelande:

”Landstinget i Värmland liksom landets övriga landsting är beroende av kvalificerade IT-system. Det finns många utmaningar och förbättringsområden inte minst när det handlar om hanteringen av patientjournaler. Vi ställer mycket höga funktionalitets- och säkerhetskrav på IT-systemen som används inom hälso- och sjukvården. En stor utmaning är att skapa så realistiska testmiljöer som möjligt innan systemen sätts i drift.

Det värmländska IT-klustret Compare driver ett unikt och oberoende (ej leverantörsägt) testlabb för IT-system. Vi tittar nu på vilka möjligheter det finns att göra tester av hälso- och sjukvårdssystem i den typen av testmiljö. Det skulle öppna för utveckling av nya testkoncept och kvalitetssäkringsmetoder där vi tar till vara på spetskompetensen hos både landstinget och testlabbet.

Tillgången till ett oberoende testlabb i Värmland gör att det finns förutsättningar för att utveckla en samarbetsplattform där vi inte bara tar till vara på kompetensen från testcentret utan även samarbetet med universitetet. Ur ett nationellt perspektiv handlar det om att vi i Värmland kan driva en utveckling som gynnar hela landet”.