Konferens i Karlstad med i European Cyber Security Month

Oktober är European Cyber Security Month (ECSM) enligt ett EU-initiativ för att öka medvetandet bland medborgarna om IT-säkerhet och cyberhoten i vardagen. En rad aktiviteter genomförs i Europa under IT-säkerhetsmånaden - bland annat den svensk-norska konferensen Internet och Säkerhet 24-25 oktober i Karlstad.

"Säkerhetsområdet blir bara mer och mer aktuellt. Under de senaste månaderna har vi sett världshändelser som NSA-avslöjandet samt ett antal uppmärksammade cyberattacker mot svenska myndigheter och företag. Därför ligger vårt svensk-norska samarbetsprojekt kring IT och säkerhet helt rätt i tiden", säger Mikael Lundström - Compares projektledare i ISIS (IT och Säkerhet i Inre Skandinavien).

• Den 8 oktober genomför ISIS-projektet ett seminarium i norska Lilleström om hantering av IT-katastrofer och beredskap. Compare-företagen Coromatic och Combitech kommer att medverka och prata om Disaster and Recovery. För mer information och anmälan >>
  • Den 24-25 oktober genomförs en konferens om Internet och Säkerhet i Karlstad med flera mycket spännande föreläsare som berättar hur svenska och norska cyberförsvaret, IT-företag, myndigheter och forskare arbetar med säkerhet i allmänhet och IT-säkerhet i synnerhet. För mer information och anmälan >>

Finns med i norska säkerhetsmånaden

Den nationella säkerhetsmånaden i Norge arrangeras sedan oktober 2011 av statliga Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) i Gjøvik i nära samarbete med privata och offentliga verksamheter som verkar för högre IT-säkerhet.

”Genom ISIS-projektet har vi kommit i kontakt med NorSIS – och därmed också den norska nationella säkerhetsmånaden ”, fortsätter Mikael Lundström: "Det är genom de norska arrangörerna som våra aktivitererna finns med i programmet för den nationella säkerhetsmånaden i Norge - och därmed också i European Cyber Security Month".

Förra året (2012) lanserades European Cyber Security Month (ECSM) av EU:s informationssäkerhetsorgan European Network and Information Security Agency (ENISA). Sex länder i Europa blev piloter – däribland Norge. Målsättningen att alla EU-länder ska ha egna nationella säkerhetsmånader från nästa år (2014). Sverige har nyligen gått med i den Europeiska Säkerhetsmånaden.

www.sikkert.no finns mer information om den nationella säkerhetsmånaden i Norge

..........

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) – som lyder under Justis- og beredskapsdepartementet - är en del av norska regeringens satsning på informationssäkerhet i Norge. NorSIS verkar för att öka medvetandet och kunskapen om IT-säkerhet genom en rad initiativ – allt från tips om säkerhetsverktyg till rådgivning för de som känner sig kränkta på nätet.

IT och Säkerhet i Inre Skandinavien (ISIS) är ett norsk-svenskt samarbetsprojekt som drivs av norska Kunnskapsbyen Lillestrøm och svenska Compare Karlstad. Projektet pågår initialt fram till hösten 2014 i syfte att hitta goda exempel i respektive nätverk som kan vidareutvecklas gemensamt i kommande samarbetsprojekt.