Expertens bästa tips: Så väljer du rätt skåp för ditt badrum

Expertens bästa tips: Så väljer du rätt skåp för ditt badrum

Att ha en snygg och samtidigt praktisk förvaring i badrummet är viktigt. Maja Norén, projektledare på Comfort, delar med sig av sina bästa knep när det handlar om badrumsskåp.

– Först och främst gäller det att tänka efter vad man faktiskt vill förvara i badrummet.

Handdukar, skönhetsprodukter och hårvård. Vad behövs i badrummet?

Utrymmet vi ofta glömmer

Om du har ett mindre badrum är förvaringen en större utmaning. För att maxa utrymmet så finns en hel del fiffiga lösningar:

– Man kan välja ett spegelskåp eller ett tvättställspaket med lådor under handfatet. Många glömmer också att det går alldeles utmärkt att utnyttja utrymmet ovanför toaletten, säger Maja Norén.

Matcha fronten med annat skåp

Förutom att förvaringen ska vara smart så vill man självklart att det ska vara snyggt i badrummet. Det finns en hel del faktorer för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

– Om du till exempel köper en kommod så är det stilrent att matcha fronten på luckan eller lådorna med ett annat skåp i badrummet. Beslagen är också viktiga, även om de kan vara i olika storlekar så är det snyggast att matcha även där.

Skåpets djup är viktigt

Det finns även produkter som gör att badrummet blir extra lyxigt – exempelvis belysningslösningar och ljudsystem som kan monteras i skåp och lådor. Men något av det allra viktigaste när du ska välja skåp är djupet.

– Om du ska förvara handdukar så krävs ett större djup. Men när det kommer till spegelskåp är faktiskt inte alla anpassade för ytan ovanför handfatet. Om man inte tänker på det så kan det resultera i att man slår huvudet i skåpet när man tvättat ansiktet vid handfatet, och så ska det ju inte vara, säger Maja.