Ny rapport visar att fungerade IT-system och kunskap kan spara miljarder i Sverige

Unionen har idag presenterat en ny rapport som visar att det finns 11 miljarder att spara bara i Sverige genom smartare införande och användande av IT-system.

Enligt en ny rapport från Unionen minskar tjänstemännens inflytande över IT-miljön, även om deras vardag är beroende av IT.  Var tionde tjänsteman i undersökningen anser att de skulle kunna spara minst en timmes arbetstid per dag om IT-systemen fungerade bättre. Unionens beräkning visar att företagen skulle kunna frigöra tid bland tjänstemännen som motsvarar drygt 11 miljarder kronor årligen om IT-systemen fungerade som medarbetarna önskar.

Unionen har tagit fram ett centralt mål som handlar om att IT-system ska bidra med ökad effektivitet i företagen. För att lyckas måste dels tjänstemännen vara delaktiga i införande av IT-systemen, dels kontinuerligt kompetensutvecklas för att kunna använda IT-systemen på ett effektivt sätt via exempelvis lärarledda utbildningar eller självbetjäningstjänster.

Läs rapporten från Unionen

Om rapporten:
Rapporten Tjänstemännens IT-miljö – ingen ljusning i sikte är den fjärde undersökningen av tjänstemännens IT-miljö som Unionen låtit genomföra sedan 2008. Totalt 2 033 tjänstemän i privat sektor besvarade enkäten.

• it-miljö
  • zero level support

Årets tillbakablick ger svar på trender inför 2014

2013 börjar nå sitt slut och mitt i all förberedelser för stundande helger samt i väntan på det nya 2014, så gör jag här en reflektion över de trenderna som är och varit inom användarsupport och kundservice.

Zero Level Support - Supportorganisationens nya hemlighet!

Vanliga utmaningar som en Support Manager eller Support chef har idag är att se över sitt värde samt öka värdet av sin organisation. Vad är då värdesättande för en supportorganisation idag? Och varför benämns Zero Level support som en värdehöjande möjlighet för supportorganisationer? Jannica Wahlund beskriver hur de flesta supportmodeller ser ut och hur Zero Level Support kan hjälpa till.

Hur bra är du på att tänka utifrån användarens mervärde vid förändringar?

Denna fråga ställde Per för drygt fyra månader sedan i ComArounds diskussionsforum på Linkedin. Frågan är baserad på hans bloggartikel ”Vad styr vårt beteende och hur påverkar det våra förutsättningar att leverera support?” och jag var nyfiken på att höra vad andra som jobbar med implementering av Self Service hade för erfarenheter om ämnet. Vi fick ett tänkvärt svar som vi vill dela med oss av.

När kunskap blir en del av ostrukturerad data inom Knowledge Management

De flesta människor är överens om att kunskap och information är två skilda begrepp. Men är de också överens på de skillnader som skiljer de två begreppen? Hur särskiljs detta inom Knowledge Management? I denna artikel diskuterar Jannica Wahlund skillnaden mellan information och kunskap och hur de hanteras.

Molntjänster – en het IT-trend idag!

Att använda sig av självbetjäningstekniker i molnet är en het trend som är på stark frammarsch inom marknaden. Genom nytänkande och förmågan att attrahera både medarbetare och kunder att bidra med kunskap och kompetens, kan företag idag leverera tjänster i världsklass. Givetvis kräver det såväl strategi som väl-grundade val av tekniska lösningar.

Hur aktivt använder ni självbetjäning och hur hög är er Self Service Score?

Har ni fokus på användarna när ni ger support via självbetjäning? Supportfunktioner har ofta fokus på att effektivisera sin supportorganisation och mäter antalet lösta ärenden och hur lång tid det tar att hantera ett ärende. Hur många av er mäter användarnas engagemang att lösa sina problem via självbetjäning?

Nätverk är inte enbart en teknisk lösning

Få unga är intresserade av teknik men de flesta använder den. Det innebär att den yngre generationen har ett annat förhållningssätt till teknik än den som idag präglar IT-branschen. Samtidigt pratar allt fler om att jobba på och underhålla sitt nätverk. Hur går detta ihop?