iStone växer kraftigt inom e-handel genom förvärv

Konsultföretaget iStone förvärvar Litiums konsultverksamhet och blir därmed en av Nordens största aktörer inom e-handel. Genom förvärvet skapas en verksamhet med 75 konsulter på flera marknader som erbjuder webblösningar och e-handel baserat på flertalet system och plattformar.

”Genom förvärvet av Litiums konsultverksamhet blir vi i ett slag en av Nordens största och förhoppningsvis mest intressanta aktörer inom e-handel. Förvärvet ligger i linje med iStones utveckling där vi på några få år har vuxit från 25 till över 500 konsulter. Affärssystem är den gemensamma nämnaren och i det sammanhanget är effektiv e-handel en affärskritisk pusselbit, både för oss och för våra kunder”, säger Markus Jakobson, koncernchef på iStone.

Den nya verksamheten har en stark geografisk spridning via kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Oslo. Flertalet medarbetare har mer än tio års erfarenhet kring e-handel, affärskritiska webblösningar och integration baserat på de större plattformarna och systemen.

”Vi tror på styrkan i att erbjuda kreativitet och vass kompetens längs hela kedjan och vet att helhetsperspektivet efterfrågas. Vi ska göra kundernas online-kanaler säljdrivande med koncept kring kundupplevelse, mobilanpassning och sociala medier. Samtidigt säkerställer vi effektivitet i de bakomliggande processerna, som produkthantering, orderflödet och kundservice”, säger Andreas Olldén, ansvarig för det berörda affärsområdet Cross commerce på iStone.

För Litium innebär förvärvet möjligheten att renodla sin egen verksamhet.

”Vi är glada över att våra e-handelskonsulter tar plats hos iStone där deras spetskompetenser får bidra till ett spännande helhetserbjudande. Samtidigt får Litium möjlighet att renodla och öka takten i den framgångsrika paketeringen av Litium Studio. Därmed är alla vinnare i den här affären; vi, iStone, alla berörda konsulter och inte minst kunderna”, säger Christian Rosendahl, VD på Litium.

Den nya verksamheten bildar ett syskonföretag till dagens iStone Xplore AB i affärsområdet iStone Cross commerce. Affären träder i kraft 30 april 2013.

För mer information, vänligen kontakta:Andreas Olldén, affärsområdesansvarig iStone Cross commerce, 070-545 12 57,andreas.ollden@istone.se

Christian Rosendahl, VD Litium, 076-525 83 73, christian.rosendahl@litium.se

• Konsultverksamhet

• litium