Foto: Dmitry Tkachenko

Tvenge-familien har kjøpt to av Oslos mest ikoniske eiendommer

Tvenge-familien har gjennom Fram Eiendom-selskapene Titas Eiendom AS og Fram Realinvest AS, kjøpt to av Oslos mest ikoniske eiendommer i Henrik Ibsens gate 53 og Inkognitogata 34, til en brutto eiendomsverdi på NOK 425m. Begge eiendommene ble solgt av Nordea Liv Eiendom AS, et heleid datterselskap av Nordea Liv Norge AS.

- Vi er svært fornøyde med kjøpet av disse praktfulle eiendommene på Solli plass, et attraktivt område med stort potensiale og mye aktivitet i hjertet av Oslo. Vi har solid fotfeste i området allerede med flere eiendommer av tilsvarende karakteristika, som blant annet Gjensidige-gården og Handelsbygningen, sier Marianne Tvenge, eier og daglig leder i Fram Realinvest AS.

Arkitektoniske perler med unik beliggenhet
Norske Liv-gården ble bygget i 1867 og har med årene blitt sammenbygget og oppgradert til moderne kontorer med høy kvalitet. Eiendommene har et samlet areal på rett over 5 000 m2 og er i dag hovedkontoret til rådgivning- og forvaltningsselskapet Formue. Eiendommene har en vektet gjenværende leietid (WAULT) på ca. 5,8 år.

Riktig timing for salg etter 110 år som eier
- Nordea Liv (tidligere Norske Liv) har eid eiendommene i over 110 år og vært leietaker i tilnærmet 90 år. Når vi nå velger å selge er vi derfor glade for å kunne gi stafettpinnen videre til Tvenge som er en svært langsiktig og erfaren gårdeier som vil sikre at gårdens historie og leietakerne blir godt ivaretatt, sier Nils Arne Gundersen, Head of Real Estate i Nordea Liv.

- Vi er stolte og takknemlige for å ha vært tilrettelegger i transaksjonen av «Liebhaber»-eiendommene på vegne av Fram Eiendom. Det har vært en effektiv og ryddig prosess mellom to profesjonelle aktører, og vi takker for tilliten fra begge parter, sier Arnstein Rød, Head of Project Finance og Partner i Colliers Project Finance AS.

Juridisk og teknisk rådgiver i transaksjonen var henholdsvis Wikborg Rein og Borg Forvaltning.

For mer informasjon:

Marianne Tvenge, eier og daglig leder i Fram Realinvest AS, (+47) 970 44 550, e-mail: marianne.tvenge@fram.no

Nils Arne Gundersen, Head of Real Estate i Nordea Liv, (+47) 479 18 048, e-mail: nils.arne.gundersen@nordea.com

Arnstein Rød, Head of Project Finance og Partner i Colliers Project Finance AS, (+47) 959 11 594, e-mail: arnstein.rod@colliers.com

Om Fram Eiendom: Fram Eiendom er en av landets største private eiendomsbesittere med en eiendomsmasse på ca. 560 000 m2 fordelt på ca. 60 eiendommer. Selskapet er en aktiv utvikler og forvalter av eiendom med fokus på Oslo Vest og aksen Skøyen til sentrum.

Om Nordea Liv: Nordea er Nordens største finanskonsern. Nordea Liv Norge tilbyr tjenestepensjoner til bedrifter samt livs- og pensjonsforsikringer til privatpersoner. Forvaltningskapitalen utgjør NOK 200 mrd, hvorav investeringer i eiendom utgjør ca. NOK 10 mrd.

Om Colliers Project Finance:
Colliers Project Finance ble etablert i 2021 og er et uavhengig søsterselskap av Colliers. Siden oppstart har selskapet gjennomført mer enn 30 transaksjoner til en verdi på ca. NOK 8mrd. Teamet i Colliers Project Finance har mer enn 20 års erfaring fra eiendomsbransjen, blant annet gjennom DNB Markets, og har gjennomført mer enn 200 transaksjoner til en verdi på over NOK 50mrd.

.

Karoline Fagerheim

Press contact Head of Marketing & Communications Nordics +47 928 405 54

Colliers Nordics
Our pan Nordic team consists of more than 250 professionals in Sweden, Norway, Denmark and Finland within the advisory business. Colliers is the market leader in the region, with over 16% of market activity based on 2018 - full year 2023. Colliers experts offer qualified knowledge within Capital Markets, Debt Advisory, Project Finance, Leasing, Valuations, Research and Occupier Services. With offices in all Nordic countries and a strong Nordic cooperation, we create effective solutions to create value for all our clients, both locally and cross borders.

About Colliers
Colliers is a leading diversified professional services and investment management company. With operations in 68 countries, our 19,000 enterprising professionals work collaboratively to provide expert real estate and investment advice to clients. For more than 29 years, our experienced leadership with significant inside ownership has delivered compound annual investment returns of approximately 20% for shareholders. With annual revenues of $4.3 billion and $96 billion of assets under management, Colliers maximizes the potential of property and real assets to accelerate the success of our clients, our investors and our people. Learn more at corporate.colliers.com, X @Colliers or LinkedIn.

Norrlandsgatan 15