Expert ska öka pensionsengagemanget

Idag presenterar tjänstepensionsföretaget Collectum pensionsexperten Dan Wallberg. Som pensionsspararnas egen expert ska han bidra till att öka engagemanget kring tjänstepensionen. Dan Wallberg har 25 års erfarenhet från pensionsvärlden och står helt oberoende från försäkringsbolagen.

– Collectum ska bidra till att pensionsspararna får så hög tjänstepension som möjligt. Därför kommer jag att jobba för att öka engagemanget bland pensionsspararna, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

På bloggen pratapension.se kommer Dan Wallberg att ge sina bästa pensionstips till pensionsspararna och diskutera aktuella pensionsfrågor. Han kommer också att vara tillgänglig för frågor från journalister.

– Vi på Collectum har inget vinstintresse, ingen egen kapitalförvaltning och är oberoende från försäkringsbolagen. Det betyder att vi inte tjänar någonting på att pensionsspararna väljer det ena eller det andra bolaget. Mina tips kommer därför att vara oberoende, säger Dan Wallberg.

Dan Wallberg har 25 års erfarenhet av arbete med pensioner, framför allt med tjänstepensioner, men även med individuella pensionsförsäkringar. Han anlitas ofta som föreläsare och ansvarar för försäkringskurser inom IFU, en del av Handelshögskolan.

– Jag hoppas att pensionsexperten ska bidra till att fler ser över sin tjänstepension, eftersom den är en viktig del av den framtida pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Pensionsexpertens tre tips:
1. Se till att du jobbar hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension för dig.
2. Gå in på www.minpension.se så får du en bra bild över din pension.
3. Bestäm sedan hur engagerad du vill vara. Har du lågt intresse kan du välja en traditionell försäkring som garanterar en viss grundpension. Vill du vara mer aktiv så välj en fondförsäkring. Den har högre risk, men kan också ge högre tillväxt.

Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 66, 070-610 64 99.
Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.