Ulrika Hasselgren, Hållbarhetschef Coeli

Coeli värvar Danske Banks tidigare globala chef för hållbara investeringar

Coeli förstärker gruppen med en av Sveriges hållbarhetspionjärer Ulrika Hasselgren. Ulrika anställs som Hållbarhetschef för att ta Coeli till en ledande position inom hållbara investeringar, ingår i ledningsgrupp samt tar även plats i styrelsen i några av koncernens intressebolag.

”En förutsättning för att nå vårt mål på 100 miljarder i förvaltat kapital är ett hållbarhetsarbete i framkant. Vi är mycket glada att få välkomna Ulrika och jag ser fram emot att arbeta tillsammans för att nå våra mål och lyckas med vår långsiktiga strategi”, säger Jan Birkmanis, VD, Asset Management på Coeli.

Erik Lundkvist, Kapitalförvaltningschef på Coeli: ” Vi möter ständigt ökande krav från kunderna i de här frågorna och utvecklingen har idag kommit så långt att det påverkar förvaltarnas möjligheter att leverera långsiktigt i hög utsträckning. Ulrikas gedigna kompetens att integrera hållbarhet i investeringar skapar rätt förutsättningar för långsiktig konkurrenskraftig avkastning för våra kunder.”

”Jag är mycket glad att bli en del av Coeli-gruppen. Coelis fokus på helhet och precision i sin förvaltning lämnar inget åt slumpen. Det ger mervärde och lägger en god grund för att bli branschledare inom hållbara investeringar” säger Ulrika Hasselgren.

Om Coeli:

Coeli är en svensk kapitalförvaltare med förtroendet att förvalta cirka 43 miljarder kronor åt våra kunder. Vi skapar mervärde i kundernas investeringar, till så förutsägbar avkastning som möjligt.

Vi vänder oss till både företag och privatpersoner, till både professionella investerare som kan sin sak och till de som behöver hjälp av experter med sina investeringar. Våra kunder finns runt om i hela världen. Coeli har funnits sedan 1994 och är idag ett företag med cirka 100 anställda.

Om Ulrika Hasselgren:
Ulrika Hasselgren har verkat i finansbranschen sen slutet av 1990-talet som medgrundare och VD för Ethix SRI Advisors, som tillsammans med Sjunde AP-fonden utvecklade den banbrytande analysmodellen Norm-Based Screening. 2015 såldes Ethix till amerikanska Institutional Shareholder Services (ISS) och Ulrika klev in i ledningsgruppen som chef för Ansvarsfulla Investeringar och ESG-integration. 2018 rekryterades hon till Danske Bank i Danmark som global chef för hållbara investeringar och medlem av ledningsgruppen för Wealth Management. Hon kommer närmast från Arabesque i rollen som Nordenchef samt extern rådgivare till Infranode och Patrizia AG och styrelseledamot i Fundrella.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Erik Lundkvist, Kapitalförvaltningschef, Coeli
Epost: erik.lundkvist@coeli.se