Stadsmissionens skola nominerad till arkitekturpriset Guldstolen – ’’Klassrummen har blivit intressanta rum i rummet’’

Arkitektbyrån Codesign har blivit nominerade till Guldstolen för projektet Stadsmissionens skola i Liljeholmen. Vinnaren tillkännages på Arkitekturgalan fredagen den 16 november.
Ännu har ingen skola tilldelats Guldstolen.

2010 fick Arkitektbyrån Codesign i uppdrag att skapa en skola som skulle ge stolthet till dem som vistas där. Lösningen blev en icke traditionell skolmiljö där de klassiska skolkorridorerna bytts mot ytor som kan användas både för undervisning och möten. Idag har Stadsmissionens skola en kö av sökande studenter, medan många andra gymnasieskolor brottas med en sviktande kurva.

­­– Det var en hissnande känsla att flytta in i en skola som möjliggör och inspirerar till möten och lärande. En arkitektur som speglar vår mångfald och bygger broar mellan människor - en skola i tiden, säger Gun Edberg-Caldwell, rektor för Stadsmissionens gymnasieskola.

En hög miljömedvetenhet har präglat projektet. Codesign har föreskrivit så många återvinningsbara material som möjligt och återanvänt gamla möbler istället för att köpa nya – bland annat har en del gamla armaturer restaurerats. Staketet runt fastigheten användes till att bygga en scen ute på skolgården. För sju klassrum beställdes endast sex mattor, det sjunde rummets matta blev ett lapptäcke av restdelar från de övriga rummens mattor.

Ur juryns beskrivning av projektet:
”Denna skola visar hur inredning kan förändra pedagogik och synen på en klassisk institution. Planlösningen fungerar som ett flöde med rörelse runt om klassrummen med små och stora samtalszoner och arbetsplatser. Klassrummen i lokalen har blivit intressanta rum i rummet. Projektet visar hur engagerade arkitekter med driftighet, humor och uppfinningsrikedom kan lyckas utforma en trygg och behaglig skolmiljö trots att budgeten varit begränsad och att lokalerna med sitt fyråriga rivningskontrakt är högst tillfälliga.”

För mer information, kontakta:
Peter Ullstad, Grundare av Codesign: 0709-24 49 74, peter@codesign.se
Gun Edberg Caldwell, Rektor för Stadsmissionens gymnasieskola:
0704-25 66 56 gun.edberg-caldwell@stadsmissionen.se