Ungdomar håller stranden ren i Almedalen

Under årets politikervecka i Almedalen kommer ungdomar från idrottsrörelsen att städa Kallisstranden i Visby varje dag. Förra året samlades 350 kilo skräp in på stranden. Även Norderstrand, Gustafsvik, Snäckviken, Fridhem och stranden vid Kneippbyn kommer att städas. Bakom initiativet står Coca-Cola Sverige och Städa Sverige – Idrottens miljöorganisationen.

– Det är sorgligt att våra stränder fylls med så här mycket skräp varje dygn under en så inflytelserik vecka som Almedalen faktiskt är. Trots att det är många seminarier om miljö och hållbarhet kastas det mycket skräp rakt ut på stränderna, säger Anton Hedlund, projektledare på Städa Sverige.

Idrottsungdomar från Visy AIK och Endre IF kommer under årets Almedalsvecka att städa upp skräpet på stranden från Kallis upp mot Ringmuren måndag till söndag. Även förra året genomfördes städning av stranden och då samlades två sopsäckar om dagen in. Främst är det cigarettfimpar som plockas upp.

– Det är fjärde året i rad vi genomför Städa Strand och vi är stolta över att så många ungdomar vill hjälpa till att hålla våra stränder rena. Förra året var det över 3 000 ungdomar i hela landet som deltog och i år kommer det att vara ännu fler som engagerar sig, säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises.

Även södra, norra och östra sidan av Gotland kommer att städas med start från den 7 juli. Det är idrottsföreningarna Väskinde Varpa, Väskinde Budo och Väsinde fotboll som städar stränderna där.

Anton Hedlund
Projektledare
Städa Sverige, Idrottens miljöorganisation
Mobil: 070-683 0873