Storsatsar med ny sockerfri läsk för män: Coca-Cola vill växa med zero

Nu lanseras Coca-Cola zero, en sockerfri läsk speciellt framtagen för män. Detta är den största lanseringen i Sverige och i världen för Coca-Cola Company sedan introduktionen av Coke light för 24 år sedan. Målet är att få de svenska männen att öka konsumtionen av sockerfri läsk, som är låg i en internationell jämförelse. Behovet av en sockerfri läsk för män har accelererat ytterligare av den intensifierade hälsodebatten och av att det idag är framför allt tjejer som plockar Coca-Cola light och andra lightprodukter från butikshyllorna. - Vi ser att det fortfarande finns en mycket stor tillväxtpotential inom den svenska läskmarknaden. Detta beror delvis på att lightkonsumtionen är låg i en internationell jämförelse och att de flesta lightprodukter marknadsförs mot kvinnor, vilket lett till att man förlorat männen i Sverige. Med zero ska vi växa framför allt genom att få männen att börja dricka sockerfri läsk, säger Göran Holm VD Coca-Cola Drycker Sverige AB. Konsumtionen av sockerfri läsk har vuxit med 70 % sedan 2001. Idag dricker vi 12 liter light-läsk per person vilket motsvarar cirka 1/5 del av den totala läskkonsumtionen i Sverige. I en internationell jämförelse är detta förhållandevis lite. I t.ex. Norge dricks 39 liter och i England 40 liter lightläsk, vilket motsvarar drygt 1/3 av den totala konsumtionen i respektive land. Framför allt unga män har en mindre konsumtion light-läsk och det är där Coca-Cola ser de blivande konsumenterna av Coca-Cola zero. En undersökning med 1000 respondenter som genomfördes i januari i år visar att majoriteten av killarna som inte gillar light-läsk anger smaken som skäl. Eftersom Coca-Cola zero smakar som klassiska Coca-Cola men utan kalorier uppfyller Coca-Cola zero de önskemål som finns. Internationellt har zero också haft framgångar. I Australien har till exempel över halva befolkningen provat zero, och produkten har därmed nått det största genomslaget någonsin bland konsumenterna. Även i Sverige visar smaktester att männen är nöjda med Coca-Cola zero, två av tre uppger att de kommer att köpa zero efter att ha smakat den. - Med Coca-Cola zero får vi en trilogi cola-drycker som täcker in en större del av marknaden. Vanlig Coca-Cola Regular marknadsförs mot alla, Coca-Cola light kommer att gå mer mot kvinnor och zero mot män, säger Göran Holm. Coca-Cola zero finns på 2,0, 1,5, 0,5-flaska och 0,33-liters glasflaska och burk. Coca-Cola zero finns i handeln från 2 april 2007. Marknadsandelar* % Artikel TCCC Carlsberg Spendrups PepsiCo Läskedrycker totalt 44,1 9,2 12,7 8,7 Kolsyrade läskedrycker** 42,4 Kolsyrad lightläsk 50,3 Marknadsandel* % Cola-segmentet - Coca-Cola reg. marknadsledare, Light nr.2 Coca-Cola Regular 48,7 Coca-Cola Light 12,9 Marknadsandel* % Light-segmentet - Coca-Cola Light marknadsledare Coca-Cola Light 31,6 * Källa: ACNielsen Scanning, DVH+Bensinstationer, Rullande helår t.o.m. feb -07, Marknadsandel i volym ** Ej light Innehåll Coca-Cola zero Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), Surhetsregelarnade medel (E338, E331), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), aromer (inkl. koffein), konserveringsmedel (E211). Innehåller en fenylalaninkälla. Näringsvärde per 100 ml: Energi: 1,4 kJ/0.3 kcal Protein: 0 g Kolhydrat: 0 g varav sockerarter 0 g Fett: 0 g (varav mättat fett 0 g) Kostfiber: 0 g Natrium: 0 g För ytterligare information, kontakta: Anders Karlström, PR Manager Coca-Cola Drycker Sverige AB D: +46 8 500 751 16 M: +46 707 35 36 77 akarlstrom[a]ccnordic.com Peter Bodor, Informationschef Coca-Cola Drycker Sverige AB D: +46 8 500 752 31 M: +46 8 706 48 70 65 pbodor[a]ccnordic.com

Hanna Thofelt Lindström

Presskontakt Kommunikationschef The Coca-Cola Company Sverige +46761180223