Städa Strand mot nya rekord

Tillsammans med Städa Sverige – Idrottens miljöorganisation genomför Coca-Cola Sverige just nu projektet Städa Strand där tusentals idrottsungdomar engageras runt om i landet för att göra våra stränder renare. Städa Strand genomförs för fjärde året i rad.

Årets upplaga av projektet Städa Strand startade i april då hundratals ungdomar städade stränder i Öckerö kommun. Efter det har föreningar längst västkusten, sydkusten och nu senast även östkusten hjälpt till att rensa stränder från skräp. Målet i år är att engagera ännu fler ungdomar än tidigare år och på så sätt städa fler stränder. Förra året hjälpte 3 300 ungdomar till att samla in 60 ton skräp på 302 stränder runt om i landet. I år är förhoppningen att 150 idrottsföreningar ska städa över 400 stränder.

Hittills i år har 1 902 ungdomar från norr till söder hjälpt till att städa och samlat in 1 642 säckar med skräp. Städningarna fortsätter under sommaren och även i höst då flera föreningar rensar upp efter badsäsongen. Med hela 150 stränder städade redan i år hoppas initiativtagaren Coca-Cola Sverige att projektet skall nå de uppsatta målen.

– Det är skrämmande att se hur mycket skräp som slängs på våra stränder. Därför är det glädjande att nästan tvåtusen ungdomar deltagit redan i år, vilket visar att många vill göra en insats för miljön. Samtidigt bidrar vi tillsammans till att idrottsföreningarna kan skaffa utrustning eller åka på träningsläger så projektet gör nytta för både miljön och idrotten, säger Peter Bodor, informationsdirektör på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Idrottsföreningarna som deltar i projekt får ett bidrag till klubbkassan som tack för att de ställer upp och städar stränder. Ungdomarna som deltar kan även vara med och tävla om ”Årets strandstädarbild”. Under hashtagen #Stadastrand på Instagram kan ungdomarna själva dela med sig av arbetet med att göra stränderna renare. I höst kommer den bild som på bästa sätt illustrerar ungdomarnas arbete att belönas och den vinnande föreningen får besöka Coca-Cola Sverige i Jordbro utanför Stockholm.

Resultat för Städa Strand tidigare år

Antal städade stränder, deltagande ungdomar samt insamlat skräp

Stränder: 174
Deltagare: 2500