Reboot har hjälpt mer än 100 ungdomar till arbete eller studier

Reboot har hjälpt mer än 100 ungdomar till arbete eller studier

Coca-Cola i Sverige arbetar aktivt med social hållbarhet tillsammans med flera partners, då samhällsengagemang är ett av de områden där företaget har möjlighet att göra skillnad. Genom satsningen Reboot, tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, har 117 ungdomar hittills fått hjälp vidare i livet till arbete eller studier.

Många samhällen står inför betydande utmaningar som ojämlikhet, ungdomsarbetslöshet och socialt utanförskap. Coca-Cola i Sverige vill vara en positiv kraft och samhällsengagemang är ett av sex fokusområden där företaget ser att de kan göra en betydande skillnad. Arbetet sker inom ramen för This is forward, en handlingsplan för hållbarhet som är central i företagets långsiktiga affärsstrategi.

Som partner till Svenska fotbollförbundet (SvFF) och med en lång historia inom fotbollsrörelsen så stödjer Coca-Cola i Sverige därför SvFF:s Reboot, ett EU-medfinansierat program för att få fler unga i sysselsättning. Inom programmet, som Coca-Cola i Sverige stöttat sedan 2022, kan unga få anställningsbarhet, färdigheter och självförtroende som motverkar utanförskap. Målet är att deltagarna ska komma i arbete, utbildning eller kommer närmare arbetsmarknaden.

Reboot har hittills hjälpt 117 personer vidare till arbete eller studier, vilket utgör 60 procent av deltagarna sedan starten 2021. Som en röd tråd genom Reboot löper diskussioner om värdet av allas olikheter.

– Vi står inför flera samhällsutmaningar i Sverige, där utanförskap är en. Vi vet också att psykisk ohälsa växer, framför allt bland unga. På Coca-Cola i Sverige vill vi vara med och stötta det samhälle vi verkar i och stärka ungas möjligheter till ett första jobb, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Motivation för framtiden
    Sean Söderström och Bilal Warzame från Göteborg tillhör de ungdomar som deltagit i Reboot. Bilal, som tidigt hoppade av skolan, har fått möjlighet att praktisera och har gjort en betydande utveckling som ledare för andra unga genom fotbollen. Sean, som hade en tuff uppväxt i ett utsatt område, säger att han genom projektet har fått motivation för framtiden.

– I framtiden har jag tagit studenten och skaffat mig ett jobb, förhoppningsvis som polis. Mitt liv idag ser väldigt bra ut. Jag går i skolan, har kompisar och tror på framtiden. Att få motivation till att få arbete och allt… det kommer härifrån, säger Sean Söderström.

Reboot Göteborg har under våren bland annat tränat inför arbetsintervjuer, skrivit CV:n samt jobbat som funktionärer på Göteborg Cup. De arrangerade även en blåljusmatch då polis, räddningstjänst, fastighetsvärdar, fastighetsförvaltare och ungdomar spelade fotboll tillsammans.

Théa Natri

Presskontakt Public Affairs, Communications & Sustainability Director The Coca-Cola Company Sverige & Finland +358 40 528 9777