Nya Mini-MER

Ska få fler att älska mer Nu lanserar Coca-Cola mini MER Apelsin Grapefrukt; en ny stilldrink utan konserveringsmedel och tillsatt socker. Lanseringen är ett led i strategin att förse konsumenterna med mer hälsosamma och spännande drycker med nya smakupplevelser och färre kalorier. Marknaden för Still drinks har fallit under ett par år för att under 2006 och 2007 börja växa mycket tack vare nya smalare alternativ. Nya mini MER finns i butik från och med april. - Vi vill ge konsumenterna fler hälsosamma dryckesalternativ och samtidigt visa att drycker med färre kalorier, och utan tillsatt socker och konserveringsmedel kan ha full smak, säger Anna Norrlin, produktchef för MER. Under 2006 växte MER med 11 % (Festis 2,8 %) i volym på en marknad som ökade med 3,8 % i volym. Tillväxten är till stor del skapad av mini MER som hade en volymökning på 74 % under 2006. MER är marknadsledare med en värdeandel på 46,7 % (Festis 40,6 %). Källa: AC NIELSEN MER kommer under 2007 att fortsätta satsningen på marknadsföringskonceptet ”Älska MER”. Fem nya reklamfilmer har tagits fram som kommer att visas på tv och bio under året. - Det är mycket roligt att kunna ta ledningen på stilldrinksmarknaden med så jordnära och basala budskap som glädje och kärlek. Det visar att det enkla och okonstlade fungerar och behövs i en värld som kretsar kring så mycket annat, säger Anna Norrlin. MER är nominerat till Guldägget för kampanjen under 2006 som bland annat bestod av Älska MER bänkar på stan, Älska MER säten på bussar och kärlekspatruller. Här kanske du vill skriva något om reklamfilmerna som bygger vidare på kärlekstemat och som gett oerhört goda resultat i test. Konsumtionen av sockerfri läsk har vuxit med 70 % sedan 2001. Idag dricker vi 12 liter light-läsk per person vilket motsvarar cirka 1/5 del av den totala läskkonsumtionen i Sverige. I en internationell jämförelse är detta förhållandevis lite. I t.ex. Norge dricks 39 liter och i England 40 liter lightläsk, vilket motsvarar drygt 1/3 av den totala konsumtionen i respektive land. MER® lanserades i Sverige 1961 och har blivit ett av Sveriges mest folkkära varumärken. Trots att MER® bara säljs i Sverige har drycken överlevt konkurrensen i över 40 år och har släckt törsten hos flera generationer konsumenter som uppskattar MER® som ett populärt alternativ till kolsyrade drycker. Mini MER Apelsin Grapefrukt innehåller 7 kcal/100 ml och 12 % juice För ytterligare information, kontakta: Anders Karlström, PR Manager Coca-Cola Drycker Sverige AB D: +46 8 500 751 16 M: +46 707 35 36 77 akarlstrom[a]ccnordic.com Peter Bodor, Informationschef Coca-Cola Drycker Sverige AB D: +46 8 500 752 31 M: +46 8 706 48 70 65 pbodor[a]ccnordic.com

Hanna Thofelt Lindström

Presskontakt Kommunikationschef The Coca-Cola Company Sverige +46761180223