Ny VD på Coca-Cola Enterprises Sverige

Efter nästan 13 år på ledande befattningar i det Svenska Coca-Cola systemet, de senaste sju åren som VD, har Göran Holm bestämt sig för att lämna Coca-Cola Enterprises. Göran lämnar i slutet av augusti och kommer då att efterträdas av Pierre Decroix, för närvarande Vice President Sales & Marketing på Coca-Cola Enterprises Frankrike.

-   Under sin tid i företaget har Göran konsekvent visat starkt ledarskap med fokus på att driva resultat genom människor. De senaste två åren har Göran spelat en stor roll i den framgångsrika integrationen av den svenska verksamheten i Coca-Cola Enterprises och 2011 ledde han verksamheten till att leverera ett rekordår, säger Paul Gordon, ansvarig för verksamheterna i Norge och Sverige.

Göran har också representerat Coca-Cola i en rad branschorgan och är ordförande i Livsmedelsindustrierna samt sitter i styrelserna för bland annat Svenskt Näringsliv, Returpack samt Sveriges Bryggerier. Han har också varit väldigt engagerad i klimatnätverket Hagainitiativet, som
Coca-Cola är en av initiativtagarna till.

-   Det har varit oerhört lärorikt och spännande att få leda en organisation vars verksamhet spänner över så brett register; från marknadsföring och försäljning till tillverkning och distribution och samtidigt få representera så starka varumärken, säger Göran Holm.  Efter 13 år känner jag att det är dags att göra något nytt och det är därför jag har bestämt mig för att lämna nu, säger Göran.

Pierre Decroix började sin karriär på Coca-Cola i Frankrike 1991 och har arbetat i flera kommersiella funktioner och blev 2008 befordrad till sin nuvarande roll som Vice President Sales & Marketing.

-   Pierre har spelat en viktig roll i att driva stark tillväxt i Frankrike, samt att etablera bolaget dagligvaruhandelns mest värderade leverantör. Pierre står nu i startgroparna för att flytta till Stockholm tillsammans med sin familj.

Under sommaren kommer Pierre och Göran säkerställa en effektiv överlämning.

För ytterligare information, kontakta:
Peter Bodor
Informationsdirektör Coca-Cola Enterprises Sverige
pbodor@cokecce.com

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook