Nu gästas Sverige av skokreatörens exklusiva design för Coca-Cola light®: Världsberömde designern Manolo Blahnik formger sommarens mest moderiktiga läsk

Efter framgångsrika samarbeten med en rad designers från modevärlden har Coca-Cola light åter vänt sig till mästarnas mästare inom skodesign – Manolo Blahnik – och låtit honom skapa ett exklusivt mönster för Coca-Cola light. Designen har redan kunnat ses i andra länder och nu får äntligen modefashionistas i Sverige möjlighet att njuta av den. Manolos senaste kreation pryder en limited edition av miniburkar och specialdesignade aluminiumflaskor som kommer finnas tillgängliga bland annat på särskilda modeevenemang och hos utvalda modebutiker i Sverige.

Samarbetet är en fortsättning från 2005, då Manolo Blahnik skapade sin första design för Coca-Cola light, och är en del av modesatsningen Coca-Cola light gjort de senaste åren genom samarbeten med flera internationella designers. Manolo Blahnik, som fick sitt stora genombrott i samband med TV-serien ”Sex and the City”, är idag en av världens mest erkända skodesigners. Manolo Blahnik tackade utan tvekan ja till förfrågan om ett fortsatt samarbete;
- Det är ett nöje och en ära för mig att min design kommer att pryda ett så ikoniskt objekt som Coca-Cola light-flaskan. Eftersom det är en symbol som alla känner till ville jag inte förändra flaskan, utan smycka den på ett sätt som speglar mina verk och min personlighet, säger Manolo Blahnik.
Manolo Blahniks design kommer i Sverige att synas på en limited edition av 15 cl miniburk och 25 cl specialdesignad flaska av aluminium som kommer att finnas tillgängliga från och med nu och under sommaren hos utvalda modebutiker och på särskilda modeevenemang.
- Det känns fantastiskt att få samarbeta med en sådan häftig designer och kreativt geni som Manolo Blahnik och det känns riktigt roligt att vi i Sverige äntligen får ta del av honom också, säger Paula Karlöf, Business manager Coca-Cola AB. Samarbetet med honom går helt i linje med våra övriga satsningar inom mode och är en bra fortsättning på tidigare samarbeten med den internationella modevärlden.
Samarbetet med Manolo Blahnik kommer, förutom på förpackningen, bland annat att synas genom samarbeten med klädkedjan MQ. Coca-Cola light har även arrangerat en tävling där konsumenterna kan vinna biljetter till premiären av ”Sex and the City 2”. Samarbetet med Manolo Blahnik kommer att pågå året ut.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Linton, PR-ansvarig
Coca-Cola Drycker Sverige AB
D: +46 (0)8 500 751 16
M: +46 (0)70 648 97 27
clinton@ccnordic.com
Om Manolo Blahnik
Med en karriär som sträcker sig over 30 år har Manolo Blahnik blivit en av världens mest inflytelserika skodesigner. Han föddes på Kanarieöarna och studerade språk och konst i Genève innan han flyttade till Paris 1965. Det var i Paris som han sedan bestämde sig för att bli dekoratör. Under ett besök i New York 1970 visade han sina teaterkreationer för Diana Vreeland, då chefsredaktör för amerikanska Vogue, som uppmuntrade honom att koncentrera sig på skodesign. Efter att i början ha fokuserat på att designa skor för män insåg han snart att han skulle ges större utrymme för sin skandalöst kreativa känsla genom att designa för kvinnor. Ett år senare använde Ossie Clark, den då mest berömde designern i London, Manolos skor på sin modeshow och från den dagen blommad Manolos karriär upp och märket lanserades världen över. Efter att ha medverkat med sin design i den kända amerikanska TV-serien ”Sex and the City” har Manolo blivit en världskänd modeikon vars design representerar lyx och utsökt hantverk. Under de senaste fem åren har han blivit tilldelad flera priser från amerikanska och brittiska CFDA. Under 2003 hade Design Museum i London en utställning med hans verk och 2005 designade han skorna till Sofia Coppolas film ”Marie Antoinette” som vann en Academy Award för Best Costume. För mer information, se www.manoloblahnik.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.

Théa Natri

Presskontakt Public Affairs, Communications & Sustainability Director The Coca-Cola Company Sverige & Finland +358 40 528 9777