Fotbollsvärldens mest eftertraktade trofé kommer till Stockholm:

För första gången någonsin får svenska fans chansen att se den riktiga FIFA World Cup™ Trophy på nära håll

Coca-Cola®, en av FIFA:s äldsta samarbetspartners med mer än 30 år som officiell sponsor av fotbolls-VM, arrangerar för andra gången en världsturné där fans världen över får chansen att sola sig i glansen från fotbollsvärldens finaste pris. Denna gång gör FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola ett stopp i Sverige och mellan den 16 – 18 mars är den riktiga trofén på plats i Stockholm. I samband med de event som planeras kommer ett par tusen lyckliga svenska fans få den unika möjligheten att fotografera sig med den riktiga VM-pokalen.

FIFA World Cup™ Trophy är förmodligen den mest välkända ikonen i hela idrottsvärlden. Detta är den andra trofén i ordningen och skapades inför fotbolls-VM 1974, efter att Brasilien vunnit VM för tredje gången och fick behålla den föregående trofén, Jules Rimet Trophy, för gott 1970. Trofén som skapades av den italienske designern Silvio Gazzaniga, föreställer två idrottsmän som sträcker ut sina armar för att omfamna världen och är tillverkad av över 5 kilo 18-karats guld. Den trofé som nu kommer på besök är den riktiga pokalen, medan den som VM-segrarna erövrar bara är en guldpläterad replika.

–      Vi tycker självklart att det är jättekul att Sverige, som enda land i Norden och ett av få europeiska länder, får celebert besök av fotbollsvärldens mest åtråvärda trofé. Svenska fans kommer ges möjligheten att se trofén på nära håll genom det event som Coca-Cola arrangerar på Café Opera i Stockholm den 18:e mars, säger Gustaf Wetterwik, Sr. Business Manager på Coca-Cola i Sverige.

Biljetter till eventet på Café Opera kommer göras tillgängliga genom diverse aktiveringar, bland annat i samarbete med sju stycken McDonalds restauranger i Stockholm city, Fotbollskanalen.se och coke.se för att nämna några. Den 17:e mars anordnas även en stor fotbollsfest, i troféns ära, på Café Opera.

Hittills har nio lag fått sitt namn ingraverat i trofén, dock bara 5 länder; Brasilien, Italien, Tyskland och Argentina har vunnit FIFA World Cup™ Trophy två gånger var, Frankrike har vunnit en gång. I sommar är det återigen dags för en nation att för evigt skriva in sig i VM-historien och på foten av FIFA World Cup™ Trophy.

För mer information om FIFA World Cup™ Trophy Tour by Coca-Cola och besöket i Stockholm, vänligen besök www.coke.se.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Linton

Coca-Cola Drycker Sverige AB

D: +46 8 500 751 16

M: +46 (0)70 648 97 27

Mail: CLinton@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.