Femtio miljoner Coca-Cola fans på Facebook

I samband med att  50 miljoner fans på Facebook "gillar"  Coca-Cola, presenterar varumärket en plan för att stötta online gemenskapen och för att göra världen till en lyckligare plats.

Om du kunde samla in 50 miljoner av dina vänner för att göra världen till en lyckligare plats, vilket slags resultat skulle ni uppnå? Nu presenterar Coca-Cola sina planer för att ta reda på det, nu när antalet fans på Facebook passerar 50 miljoner "Gilla". Genom att samla in gemensamma återkopplingar från sina fans på Facebook, vill Coca-Cola bidra till att identifiera enklare sätt att göra världen till en lyckligare plats.

"Under hela sin historia har Coca-Cola alltid haft en roll i att tillföra enkla stunder av lycka för människor runt om i världen varje dag", säger Joe Tripodi, chef  för marknadsföring och kommersiellt ledarskap på The Coca-Cola Company. "Idag har vi en engagerad global gemenskap med mer än 50 miljoner anslutna via Facebook.

Coca-Cola kommer att identifiera individer som utvecklar idéer som gör det möjligt för människor att bli mer aktiva, ge till andra, vara sociala eller delta i andra aktiviteter som är förknippade med ökad lycka. Dessa kreatörer kommer sedan att samarbeta med Coca-Cola och dess community på Facebook att utveckla idéer som hjälper till att sprida lycka i världen.

Genom en ny applikation på Facebook sidan;  https://www.facebook.com/cocacola

kan fansen berätta om sitt engagemang för att hjälpa till att sprida glädje och vara en del av denna globala satsning på  http://CokeURL.com/50MM .

Efter registrering, kommer fansen direkt att bjudas in till att delta, genom att påverka och forma idéer till den större gemenskapen bakom en social innovation. The Coca-Cola Company kommer att stötta det utvalda konceptet och visionerna bakom idén,  genom att ge tillgång till inlogg som hjälper att driva lösningar. Det slutgiltiga resultatet, som skall testas under 2013, ska kunna vara en ny uppfinning, en orsak eller en social applikation - något som kan tillföra att sprida glädje runt om i världen.

"Coca-Cola förstår värdet av att kommunicera direkt med sina mest hängivna anhängare på ett verkligt sätt som bidrar till att göra världen mer öppen och delaktig", säger Sheryl Sandberg, operativ chef, Facebook. "Detta nya program är nästa steg i ”fankulturen” och vi är glada att få stötta Coca-Cola i detta arbete."

Coca-Cola kommer att informera mer om urval av deltagare, tidsplaner och identifiering av ideér inom kommande veckor.

Facebook-sidan för Coca-Cola skapades inte av företaget, utan av två fans till varumärket - Dusty Sorg och Michael Jedrzejewski. I augusti 2008, sökte Dusty och Michael en sida på Facebook för att dela sin passion till Coca-Cola med andra fans, och eftersom de inte hittade något som mötte deras förväntningar, skapade de sin egen. Därmed inleddes starten för Facebook och Coca-Cola, som vuxit till den största varumärkessidan på Facebook

Läs mer,

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook