Coca-Cola utmanar med ny energidryck

Coca-Cola lanserar idag Burn, en ny sorts energidryck med mer energi än vad konkurrenterna kan erbjuda. Coca-Cola gör därmed en kraftig inbrytning på den svenska marknaden för energidrycker. Burn kommer till en början endast att finnas på barer och nattklubbar för att under januari och februari släppas i service- och dagligvaruhandeln. I de länder Burn lanserats har produkten snabbt tagit en ledande position. I Sverige växer marknaden för energidrycker kraftigt och har fördubblats under de senaste sex åren (AC Nielsen). - Vår strategi är att bredda vår produktportfölj och växa inom nya dryckeskategorier, som till exempel segmentet för energidrycker. När vi dessutom ser att det finns en lucka i marknaden och vi har en produkt som internationellt visat att den kan utmana marknadsledaren då blir det extra intressant. Energidrycksmarknaden är dessutom mycket lönsam och växer kraftigt. Bara under det senaste året har den vuxit med 40 procent (AC Nielsen)¸ säger Anna Malmhake, marknadsdirektör på Coca-Cola Drycker Sverige. Burn väckte stor uppmärksamhet när den lanserades i Europa, bland annat på grund av sitt höga energiinnehåll och uppiggande effekt. Med 61 Kcal per burk, eller 35 procent mer energi än närmaste konkurrent, är Burn energidrycken med mest energi. Utöver hög energihalt innehåller Burn även uppiggande extrakt av Koffein, Guarana, Taurin och Teobromin. I Europa har mottagandet för Burn varit över all förväntan. Inte minst i så kallade klubbkretsar, där en annorlunda förpackningsdesign i kombination med en tydlig koppling till DJ-scenen har visat sig vara mycket framgångsrik. I de länder där drycken hittills lanserats har den snabbt blivit en mycket populär energidryck på barer och inneställen. Även i Sverige ska Burn flirta med clubbers och trendsetters på inneställen. Det kommer att ske med annorlunda och kreativa krogsamarbeten och satsningar på namnkunniga DJ:s. Dessutom investeras det i olika typer av media under nästa år. I krogvärlden kommer Burn att säljas och distribueras via Snacksbolaget. - Burn är en riktig utmanare och står för någonting nytt. Vår förhoppning är att Burn kommer att ha får samma utveckling i Sverige som utomlands där energidrycker är en högstatusprodukt, fortsätter Anna Malmhake. Marknaden för energidrycker i Sverige har en stark tillväxt. Av den totala dryckesmarknaden utgör segmentet dock mindre än två procent. I Sverige säljs det 10 miljoner liter energidryck per år, vilket motsvarar 1,5 procent av den totala dryckesmarknaden. Energidrycker dricks främst: i hemmet 55 procent, på nattklubbar 39 procent, på jobbet 32 procent, på väg 39 procent och i bilen 29 procent (Källa: NORM Study April 2006. Siffrorna baseras på flervalsfrågor). Burn kommer att säljas i en specialdesignad 25 cl. glasflaska på restaurang och i en 25 cl. burk i övrig handel. Priset för Burn i butik kommer att ligga i linje med övriga premiumprodukter. För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, kontakta: Peter Bodor, Informationschef, +46 70 648 70 65, pbodor@ccnordic.com Anders Karlström, PR-ansvarig, +46 70 735 36 77, akarlstrom@ccnordic.com

Hanna Thofelt Lindström

Presskontakt Kommunikationschef The Coca-Cola Company Sverige +46761180223