Coca-Cola släcker ner för miljön

- Imorgon medverkar Coca-Cola världen runt i Earth Hour

Imorgon medverkar Coca-Cola i över 50 länder runt om i världen i Earth Hour, som förväntas bli den största globala klimathändelsen någonsin. I Sverige kommer Coca-Cola bland annat att klockan 20.30 släcka ner allt ljus i hela fabriken i Jordbro, alla Coca-Cola-skyltar i Stockholm, Göteborg och Malmö samt att alla anställda på Coca-Cola får tips och råd på hur de själva kan minska sin energianvändning.

Imorgon kommer Coca-Cola skyltar på Times Square, Piccadilly Circus och Kings Cross att släckas ner som manifestation under Earth Hour timmen. Även i Sverige kommer skyltar att släckas, bland annat den vid Slussen i Stockholm.

- Earth Hour är en symbolisk handling som ökar medvetenheten kring klimatet och ger en möjlighet för Coca-Cola att visa sitt engagemang. Vi arbetar ständigt för att minska vår klimatpåverkan och medverkan i Earth Hour visar att vi vill ta vårt ansvar, säger Johanna Schelin, miljöansvarig, Coca-Cola Drycker Sverige AB.

Coca-Cola Sverige strävar hela tiden att bli så energieffektiva som möjligt. Exempel på energibesparande åtgärder som redan har genomförts är att sänka inomhustemperaturen och justera ventilationen för optimal drift. Coca-Cola arbetar också successivt med att byta ut kylskåp ute hos kunder till nya, mer energisnåla kylskåp. Idag är ca 20 procent av totalt ca 35 000 kylskåp så kallade "smarta kylskåp", som registrerar hur ofta kylskåpen öppnas och stängs och utifrån detta släcker ner belysning och kompressor . Kylskåpen stängs av automatiskt över natten, när butiken ifråga håller stängt. Detta minskar energianvändningen med upp till ca 40 procent.

Ett annat steg på väg mot minskad klimatpåverkan är att Coca-Cola Sverige sedan 1 januari 2008 endast köper Bra Miljövalmärkt el från förnyelsebara energikällor. Det innebär en minskning av koldioxidutsläppen med ca 3000 ton, och totalt sett har Coca-Cola Sverige minskat sina utsläpp med ca 12 procent sedan 2004. Genom övergången kommer all energi som Coca-Cola Sverige använder i form av el och värme, från förnyelsebara källor. Process- och fastighetsvärme kommer sedan tidigare från Drevvikens värmeverk i Jordbro som eldar med biobränsle.

- För oss är det viktigt att effektivisera hela produktens livscykel. Exempelvis allt från att minska vikten och blanda in återvunnet material i PET-flaskorna till att byta ut de energikrävande kylskåp och dryckesautomater mot smarta kylskåp för en energisnålare kylning av produkterna, säger Johanna Schelin.

Om Earth Hour
Mer än 2 700 städer och kommuner i 83 länder förbereder sig för att stänga av sina lampor under en timme, vilket gör Earth Hour 2009 den största klimathändelsen i historien. Privatpersoner, företag, organisationer, skolor och organisationer samlas, vilket visar att det är möjligt att agera på den globala uppvärmningen.
Vill du veta mer om Earth Hour eller att engagera sig, besök www.earthhour.org

Det lokala och globala miljöarbetet bedrivs inom flera olika områden; återvinning, minskning av koldioxidutsläpp, miljövänlig körning (eco-driving), vatten-neutralitet och kylhantering.

Här kan du läsa Coca-Cola Drycker Sveriges hållbarhetsrapport: www.coca-cola.se/hallbarhet.pdf

För ytterligare information, kontakta:

Anne Lindfeldt, Presschef

Coca-Cola Drycker Sverige AB

D: + 46 8-50075116

M: + 46 70-6487124

alindfeldt@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.

Théa Natri

Presskontakt Public Affairs, Communications & Sustainability Director The Coca-Cola Company Sverige & Finland +358 40 528 9777