Kosovare Asllani

Coca-Cola inleder samarbete med Kosovare Asllani

Som en del i sin långsiktiga satsning på fotboll inleder Coca-Cola Sverige nu ett tvåårigt samarbete med en av världens bästa fotbollsspelare, Kosovare Asllani. Asllani blir ambassadör för Coca-Cola under en tvåårsperiod med start den 1 januari 2019 och samarbetet gäller för samtliga produkter och varumärken som Coca-Cola säljer i Sverige.

Coca-Cola har sedan 70-talet varit en av världens största sponsorer av fotboll. Utöver stora avtal med FIFA och UEFA har man också ingått lokala avtal på marknader där fotbollen är ett dominerande intresse. 2017 blev man partner till Svenska Fotbollsförbundet i ett avtal som löper till 31/12 2020. Detta avtal innefattar herr-, dam-, e-fotboll samt bredd & gräsrotsverksamhet. Utöver detta så är Coca-Cola också partner till Gothia Cup. Samarbetet med Asllani är det första personavtal inom fotboll man signerar i Sverige.

– Det känns väldigt spännande att inleda ett samarbete med Coca-Cola som satsar så stort på fotboll, speciellt inför kommande VM. Vi delar våra ambitioner för fotbollen och har samma värderingar. Det är på tiden att statusen för oss damfotbollsspelare höjs till den nivå vi förtjänar och det är fantastiskt kul att få jobba mot ett mer jämställt fotbollssverige där alla värderas lika tillsammans med Coca-Cola, säger Kosovare Asllani.

Samarbetet innebär att Coca-Cola har branschexklusivitet inom kategorin ”icke alkoholhaltiga drycker” vilket innefattar samtliga varumärken och produkter som Coca-Cola Sverige säljer, exempelvis läsk, vatten, smaksatt vatten, iste-produkter, energi-, sport- och funktionsdryck samt mjölkbaserade produkter.

– Att få inleda ett samarbete med en världsstjärna av denna dignitet är en stor ära för oss. Asllani är inte bara en högt presterande fotbollsspelare, hon har också tydliga värderingar där vi förenas i vår syn på mångfald och allas lika värde. Vi kommer att inleda många fina och bra initiativ inom fotbollen, på såväl landslags- som gräsrotsnivå, framöver och vi är väldigt stolta över att Asllani kommer att vara en del av det, säger Olivia Enquist, marknadschef på Coca-Cola AB.

Samarbetet startar den 1 januari 2019.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Minute Maid®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. Våra PET-flaskor ska bestå av minst 50% återvunnen PET 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.