Coca-Cola i Sverige håller sitt första Real Talk - tillsammans med Håll Sverige Rent - lyfter frågan om nedskräpning av plast i haven

Coca-Cola i Sverige kommer att hålla sitt första Real Talk. På världshavsdagen den 8 juni samlar Coca-Cola i Sverige och Håll Sverige Rent en rad olika intressenter för att föra samtal kring de utmaningar världen står inför kring nedskräpning i havet och hur vi som kollektiv har ett ansvar att stoppa nedskräpningen.

11 miljoner ton plastavfall hamnar årligen i världshaven. Detta bidrar till det ökande hotet mot ett redan sönderfallande marint ekosystem. Samtidigt beräknas den globala plastkonsumtionen öka från 300 miljoner ton till 600 miljoner ton år 2040.¹ Vid år 2050 förväntas det finnas mer plast än fisk i haven, om vi inte agerar nu.²

Världen har ett plastproblem och Coca-Cola har ett ansvar att vara en del av lösningen. Med detta Real Talk önskar Coca-Cola i Sverige att lyfta frågan för att kroka arm med aktörer som alla på något sätt påverkar, eller berörs, av frågan.

- Haven är vad som binder världen samman, därför måste vi gå samman för att kollektivt lösa detta problem. Coca-Cola har jobbat med frågan länge, och är medvetna om vikten av ansvarstagande, samarbete och gemensamma åtgärder - därför ser vi verkligen fram emot vårt första Real Talk, säger Christoph Friedrich, VD på The Coca-Cola Company i Sverige.

Efter Real Talk kommer Håll Sverige Rent tillsammans med Coca-Cola i Sverige samordna skräpplockning i Stockholm. Följ länken för att se hur du och ditt företag också kan bidra!

1. World Wide Fund for Nature, februari 2022: https://www.wwf.se/pressmeddelande/plastskrap-hotar-havens-arter-och-ekosystem-4177161/
  2. Europaparlamentet, april 2021: https://www.europarl.europa.eu/news/sv/headlines/society/20181005STO15110/plast-i-haven-fakta-effekter-och-nya-eu-regler#:~:text=Plastavfall%20f%C3%B6rorenar%20haven%20i%20allt,inom%20EU%20till%20%C3%A5r%202050

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.

Hanna Thofelt Lindström

Presskontakt Kommunikationschef The Coca-Cola Company Sverige +46761180223