Coca-Cola Europacific Partners i Sverige presenterar sitt hållbarhetsarbete 2023

Coca-Cola Europacific Partners i Sverige (CCEP) presenterar nu en sammanfattning av sitt hållbarhetsarbete under 2023. Företaget har arbetat intensivt inom sina prioriterade hållbarhetområden för att nå sina långsiktiga ambitioner om netto noll i hela värdekedjan till 2040 och minskade utsläpp av växthusgaser med 30 procent till 2030.

CCEP har till exempel arbetat för att minska energiförbrukningen från sin kylskåpsutrustning, med positivt resultat. Vidare har andelen sålda burkar och PET-flaskor som samlades in ökat med 4,5 procent under 2023, till en insamlingsnivå på 86,1 procent*. Försäljningen av lågkalori- eller kalorifria drycker har ökat ytterligare och står idag för 50 procent av den totala volymen såld dryck.

– Vårt starka hållbarhetsfokus återfinns i alla delar av verksamheten och är en del av alla våra medarbetares vardag. Tillsammans arbetar vi hårt för att hitta de mest hållbara sätten att bedriva vår affär, så att vi kan fortsätta erbjuda våra konsumenter törstsläckande drycker – men mer hållbart. Vi har redan uppnått flera av koncernens globala hållbarhetsmål och vårt hållbarhetsarbete under förra året visar en rad viktiga framsteg både på kort och lång sikt, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Hållbarhetsarbetet bedrivs inom sex områden där CCEP ser att de kan göra en stor och betydande skillnad: klimat, förpackningar, drycker, samhällsengagemang, vatten samt inom leverantörskedjan. Allt arbete sker inom ramen för This is forward, en handlingsplan för hållbarhet som är central i företagets långsiktiga affärsstrategi. Planen grundar sig i målet att leverera hållbar tillväxt och samtidigt skapa en bättre framtid för verksamheten, samhället och planeten.

Här sammanfattas Coca-Cola i Sveriges insatser inom hållbarhet 2023:

Klimat

• 18,2 procent minskning av absoluta utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan (Scope 1,2 och 3) jämfört med 2019 (7,5 procent minskning jämfört med 2022)
  • 59 procent minskad energiförbrukning från kylskåpsutrustning jämfört med 2010
  • Fortsatt 100 procent fossilfritt drivmedel i alla upphandlade inrikestransporter
  • Introducerat laddningsstationer för eldrivna tunga transporter under 2023
  • Högsta betyg på CDP:s A-lista med dubbla “A”-betyg för transparens kring klimatförändringar och vattenförvaltning

Samhällsengagemang

• Tillsammans för Haninge gav 290 ungdomar sommarjobb i Jordbro och Haninge kommun
  • Hur mår du?, ett projekt för psykiskt välmående för unga vuxna, drevs vidare med Röda Korset
  • Programmet Reboot tillsammans med Svenska Fotbollförbundet bidrog till att fler unga kom närmare sysselsättning
  • 970 volontärtimmar för våra medarbetare (en ökning med 94 procent jämfört med 2022)
  • Min Stora Dag och Cancerfonden röstades fram inom Support My Cause av alla medarbetare
  • 49 procent av cheferna och 31 procent av alla medarbetare i Sverige är kvinnor (48 respektive 29 procent 2022)

Förpackningar

• Total insamlingsgrad för förpackningar är 88,5 procent (källa Returpack)
  • Samarbete med bland annat OKQ8 och Reitan Convenience Sverige för att erbjuda insamlingskärl on-the-go
  • Pilotprojekt med bland andra Filmstaden, Nordisk Film, Daisys och BABAS för att erbjuda flergångsmuggar
  • E-sportshackaton Considition för att hitta lösningar för minskad miljöpåverkan från engångsförpackningar med hjälp av AI

Dryck

• Nytt recept och minskat sockerinnehåll i Sprite Regular
  • Flera nyheter och smaker med mindre eller inget tillsatt socker, bland annat Powerade Zero Sugar, Royal Bliss, Monster Energy Green Zero Sugar och Coca-Cola Creations
  • Totalt minskade vi det tillsatta sockret med 23,1 procent per liter över hela dryckesportföljen sedan 2019
  • 50,1 procent av den totala sålda volymen dryck består av lågkalori- eller kalorifria drycker (47,6 procent 2022)

Vatten

• Sedan 2012 har vi minskat vår vattenförbrukning per liter producerad dryck från 1,85 till 1,35 liter. Målet är 1,2 liter vatten per liter producerad dryck 2025
  • Total volym uttaget vatten 503 m³ (532 m³ 2022)

Leverantörskedjan

• 99,2 procent av totala leverantörsutgifter omfattas av Supplier Guiding Principles, SGA (98,4 procent 2022)
  • 100 procent socker från leverantörer som följer våra Principles for Sustainable Agriculture, PSA (100 procent 2022)
  • 100 procent massa och papper från leverantörer som uppfyller våra PSA-krav (99,8 procent 2022)

*Andel sålda förpackningar från Coca-Cola Europacific Partners Sverige som samlades in i Sverige 2023.