Coca-Cola Enterprises har ett av Sveriges populäraste traineeprogram

Coca-Cola Enterprises har ett av Sveriges populäraste traineeprogram

I början av oktober samlades gräddan av Sveriges toppstudenter på Stockholm Waterfront för Traineedagen. Deltagarna fick rösta på de företag som de helst skulle vilja gå traineeprogram hos och Coca-Cola Enterprises blev nummer 2 bland ekonomistudenter och nummer 7 totalt.

Coca-Cola Enterprises klättrade tre platser i listan för ekonomistudenter och kom för första gången in på topp-tio-listan över Sveriges populäraste traineeprogram totalt.

– Det är jätteroligt att vårt traineeprogram är så populärt. Det har bara funnits i fyra år, men vi har på kort tid etablerat oss bland de högst rankade. Vår goda placering är absolut ingen slump utan det ligger ett gediget lagarbete bakom, med fantastiska insatser både av våra traineer som ambassadörer och av vår organisation, säger Linnéa Hansson, rekryterare på Coca-Cola Enterprises.

Ansvar från dag ett

Programmets attraktionskraft förklarar hon med en öppen och engagerad inställning internt i företaget, i kombination med att man satsar på att synas brett.

– Sedan tror jag det beror på att vi är tydliga med att vi söker våra framtida ledare. Som trainee hos Coca-Cola får du under tre års tid mogna till en position på mellanchefsnivå. Du går in och axlar en faktisk roll med faktiskt ansvar. Vi litar på dig, din kunskap och kompetens från dag ett och du får driva både dig själv och företaget framåt, förklarar Linnéa.

Försäljning och marknadsföring

Ekonomistudenterna lockas också av programmets bredd. Coca-Cola Enterprises traineer får arbeta med både försäljning och marknadsföring, vilket efterfrågas av många.

– Vår höga rankning innebär nu att vi blir än mer igenkända. Det är ett kvitto på att det vi gör är rätt och en bra sporre att fortsätta möta studenter. Att vara ett av företagen som studenterna tänker på i första hand är mycket värdefullt. Vi behöver engagerade och bra topptalanger för att fortsätta att utvecklas på en konkurrensutsatt marknad, avslutar Linnéa.

FOTNOT: Läs mer om omröstningen på

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook