Coca-Cola Drycker Sverige första livsmedelsproducenten i klimatnätverket BLICC

Coca-Cola Drycker Sverige blir i dag den första livsmedelsproducenten i det svenska klimatnätverket BLICC, Business Leaders Initiative on Climate Change. Coca-Cola arbetar aktivt med att bidra till en minskad miljöpåverkan inom framförallt vatten, klimat och förpackningar. Till exempel har Coca-Cola i Sverige minskat sina CO2 utsläpp med ca 3000 ton senaste åren och effektiviserat sin vattenanvändning med drygt 25%. Globalt ska företaget ge tillbaka varenda droppe vatten de använder för sina drycker.

"Medlemskapet i BLICC ger oss unika möjligheter att dela med oss av vår kunskap, lära av andra företag, men också att genom debatt bidra till att fler företag engagerar sig", säger Göran Holm, VD på Coca-Cola Drycker Sverige AB. Ingen bransch kan hävda att den har större rätt till utsläpp än andra och ingen kan göra allt, men alla kan göra något", säger Göran Holm.

Coca-Cola Drycker Sverige AB har kartlagt sina CO2 utsläpp och fått beräkningarna verifierade av Respect. Sedan 2004 har CO2-utsläppen minskats med ca 3000 ton, vilket innebär ca 27% reduktion (direkta utsläpp + tjänsteresor) eller ca 12% om man även inkluderar indirekta utsläpp (pendling, energiförbrukning kylskåp, avfallstransporter, transporter av råvaror etc). Detta har skett bland annat genom övergång till 'grön el', utbildning i eco-driving för chaufförer och säljkår, nya energisnåla kylskåp, samt kontinuerliga effektiviseringar i distributions- och produktionsprocessen.

Vatten är en huvudingrediens i alla företagets produkter och globalt sett en kritisk naturresurs. För att ta tillvara på denna dyrbara resurs och använda den på ett så effektivt sätt som möjligt, gör Coca-Cola många insatser. I Sverige har företaget sedan 2002 minskat vattenförbrukningen från 2,54 liter vatten per producerad dryck till 1,89 liter, vilket innebär en effektivisering på drygt 25%. Det globala målet är att bli vattenneutrala.

"Med engagemang och konkreta goda exempel visar Coca-Cola Drycker Sverige på effektivt klimatarbete där de kombinerar klimat- och affärsnytta. De företag som tar sitt klimatansvar är framtidens vinnare", säger Ebba Lindsö, VD på Respect.

BLICC, Business Leaders Initiative on Climate Change, startades år 2000 och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för att minska sin egen klimatpåverkan och verkar för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. BLICC koordineras av Respect. BLICC arrangerar den 13 februari ett seminarium "Göra rätt, tjäna pengar och rädda klimatet", där bland annat Göran Holm kommer att presentera.

I Coca-Cola Drycker Sverige AB:s första svenska hållbarhetsrapport definieras tydligt mätbara mål, strategier och visioner, samt vilka åtgärder som genomförs och vilka fortsatta utmaningar företaget står inför. Läs den här: www.coca-cola.se/hallbarhet.pdf eller beställ ett exemplar genom att skicka mail till: hallbarhet@ccnordic.com

För ytterligare information, kontakta:

Peter Bodor, Informationsdirektör

Coca-Cola Drycker Sverige AB

D: 08-50075231 M: 070-6487065

pbodor@ccnordic.com

Anne Lindfeldt, PR Manager

Coca-Cola Drycker Sverige AB

D: 08 500 751 16 M: 070 648 71 24

alindfeldt@ccnordic.com

Nina Ekelund, projektledare BLICC

Respect

D: 08-454 06 04

M: 070-221 73 28

nina.ekelund@respect.nu

Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.

Hanna Thofelt Lindström

Presskontakt Kommunikationschef The Coca-Cola Company Sverige +46761180223