Coca-Cola® byter skepnad inför sommarens stora fotbollsfest:

Nu lanserar Coca-Cola sina färgglada VM-förpackningar i de svenska butikerna

Coca-Cola är en av FIFA:s äldsta samarbetspartners med mer än 30 år som officiell sponsor av fotbolls-VM. Med det långa sponsorskapet i ryggen börjar det nu bli något av en tradition att Coca-Cola i samband med fotbolls-VM lanserar en specialversion av sina förpackningar. Inför 2010 FIFA World CupTM hyllar förpackningarna att det är den första VM-turneringen som hålls på den afrikanska kontinenten.

Den nya förpackningsdesignen är tydligt inspirerad av den afrikanska kontinenten i sitt energiska och målande färgspråk vilket garanterat kommer att fånga uppmärksamhet i butikerna. Designen är centrerad kring företagets uppmaning till kunderna att ”släppa loss rytmen inom dig”, som är ett genomgående tema för sponsringen Coca-Cola gör av den första VM-turneringen i Afrika.

-       Jag gillar verkligen den nya förpackningen. I mina ögon utstrålar designen den glädje och energi som ryms i ett fotbolls-VM, säger Paula Karlöf, Business Manager på Coca-Cola AB. Jag tror och hoppas att våra kunder kommer att tycka likadant.

Hur uppskattad VM-förpackningen egentligen blir av fansen vet vi inte säkert förrän om några år när de börjar dyka upp på samlar- och auktionssajter. På E-bay kostar till exempel idag limited edition-flaskorna från vinter-OS i Vancouver 50 dollar.

De specialdesignande VM-förpackningar kommer att finnas tillgängliga i handeln i 33 centiliters aluminiumburkar från och med vecka 11 samt i 1,5-liters och 0,5-liters PET-flaskor från och med vecka 18. Lanseringen stöds av en bred marknadsföringskampanj med reklam i både TV, radio, bio och internet samt utomhusreklam och butiksmaterial.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Linton, Presskontakt

Coca-Cola Drycker Sverige AB

D: +46 8 500 751 16

M: +46 (0)70 648 97 27

CLinton@ccnordic.com

Om Coca-Cola
Coca-Cola Drycker Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Bjäre jul-och påskmust, Nestea, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 1000 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 650 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. Coca-Cola Drycker Sverige AB ägs av The Coca-Cola Company som har verksamhet i mer än 200 länder. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. För ytterligare information, besök gärna www.Coca-Cola.se.

Théa Natri

Presskontakt Public Affairs, Communications & Sustainability Director The Coca-Cola Company Sverige & Finland +358 40 528 9777