Bonaqua Silver

I dagarna lanserar Coca-Cola Drycker Sverige AB ett helt nytt mineralvatten i Sverige som är smaksatt med fruktjuice - Bonaqua Silver. Konkurrensen om de svenska vattenköparna hårdnar i butikernas kylskåp. Men ännu är inte marknaden mättad, trots ett brett utbud av både smaksatt och naturellt vatten. Lagom till sommaren lanserar Coca-Cola Drycker Sverige AB en helt ny generation av vatten – Bonaqua Silver. Bonaqua Silver är framställt av kolsyrat, naturligt mineralvatten från en källa i Norge. Det är smaksatt med 2% fruktjuice och lite fruktos för smakbalansens skull. Bonaqua Silver lanseras under juni över hela landet i tre olika varianter; Naturell, Citron och Päron. Smaken upplevs som naturligare och mer fruktnära än de vatten som smaksatts med aromessenser. Konsumenttester visar att idén med ett smakrikt vatten som endast innehåller ett fåtal kalorier upplevs mycket positivt av hälsomedvetna konsumenter*. Vattentrenden är stark och utvecklingen har varit stadigt positiv de senaste 10 åren. Internationellt och historiskt sett har vi druckit begränsade mängder buteljerat vatten i Sverige. Vi skröt länge med vårt goda kranvatten, men som en följd av ett ökat resande blev en av de trender vi anammade från medelhavsländerna den att dricka buteljerat vatten. När vi väl lagt oss till med denna vana tog utvecklingen nästa kliv till vatten smaksatt med aromessenser. Nu är det dags för nästa generation vatten genom lanseringen av Bonaqua Silver; naturligt mineralvatten smaksatt med fruktjuice. Ett svar på konsumenternas efterfrågan på mer råvarubaserade produkter och naturligare innehåll. – Lanseringen av Bonaqua Silver är strategiskt viktig för oss som en del i vår strävan att utvidga vår produktportfölj så att vi kan erbjuda en dryck för varje tillfälle. Konsumenterna är kräsna när det gäller buteljerat vatten och vi är övertygade om att många kommer tilltalas av Bonaqua Silver då det är hög kvalité på mineralvattnet och för att vi smaksatt det med fruktjuice, säger Göran Holm, VD för Coca-Cola Drycker Sverige AB. 77% ökning på vattenmarknaden Under de senaste 10 åren har totalkonsumtionen av buteljerat vatten i Sverige ökat med 77 %. Från 116,3 miljoner liter 1995 till 205,9 miljoner liter 2005. Per invånare innebär det en ökning med nästan 10 liter per person och år till att idag dricka nästan 23 liter. Fortfarande har vi dock långt kvar till italienarna och fransmännen som dricker runt 150 liter vatten per person. En anledning till att vi dricker mer buteljerat vatten är att hälsotrenden är stark samtidigt som vi har ett förändrat måltidsdrycksbeteende. Andra orsaker är ta-med-trenden och vanan för många att alltid ha en flaska vatten till hands. Bonaqua Silver lanseras i en 50cl PET-flaska i tre olika varianter; Naturell, Citron och Päron. Lanseringen sker under juni över hela landet med start i servicehandeln. * Källa: AC Nielsen, Concept test 2005 ** Källa: www.bryggareforeningen.se

Hanna Thofelt Lindström

Presskontakt Kommunikationschef The Coca-Cola Company Sverige +46761180223