Foto från Jenins flyktingläger.

Pressmeddelande -

Våra artister i Palestina attackeras och fängslas olagligt – Clowner utan Gränser uppmanar till handling

Clowner utan Gränser är djupt oroade över kriget i Palestina. Sedan de fruktansvärda attackerna av Hamas och andra väpnade grupper den 7 oktober 2023, rapporterar våra artister om en vardag fylld av våld och ovisshet. Samtidigt finns inga säkra platser kvar i Gaza och alla artister är på flykt från sina hem. På Västbanken har en cirkusartist dödats, och flera andra attackerats och två hålls fängslade utan åtal, vilket strider mot internationell lag. Clowner utan Gränser uppmanar till ett omedelbart eldupphör och en permanent vapenvila för att skydda de oskyldiga och återställa fred och säkerhet.

Mohammad Abu Sakha är olagligt fängslad av Israel
En av Clowner utan Gränsers artister, Mohammad Abu Sakha, en hängiven clown och cirkuspedagog, har varit fängslad av Israel i över ett år i så kallat "administrativt förvar". Han hålls frihetsberövad utan åtal, rättegång eller juridisk hjälp, vilket strider mot internationell lag. Hans frihetsberövande förlängdes nyligen för tredje gången med ytterligare sex månader, och under denna tid har han inte fått tala med sin familj eller advokat. Mohammad satt även fängslad i "administrativt förvar" i tjugo månader 2015

Den israeliska praxisen "administrativt förvar" har vid flera tillfällen fördömts av Kontoret för FN högkommissarie för mänskliga rättigheter och FN:s kommitté för mänskliga rättigheter, som övervakar implementeringen av den Internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter, vilken Israel har ratificerat.

Mohammad deltog i maj 2023 i ett clownläger organiserat av Clowner utan Gränser för artister i Mellanöstern, där han utbytte erfarenheter kring vårt arbete för fred och jämställdhet. När han greps, var han mitt i ett projekt där han arbetade med ungdomar med funktionsvariationer. Se en video från det arbetet här.

Mohammads kollegor vid Palestinian Circus School, en av Clowner utan Gränsers partners på Västbanken, uttrycker sin djupa sorg:

– Mohammad är inte bara en kollega utan en källa till hopp och glädje för alla de barn han arbetar med. Hans frånvaro lämnar ett stort tomrum i våra hjärtan och i barnens liv, som saknar hans värme, engagemang och medkänsla. Det är smärtsamt att fortsätta arbetet utan honom, med vetskapen om att han utstått ett helt år av lidande i och med det orättfärdiga fängslandet.

23-årig cirkusartist dödad
Den 8 december 2023, under en invasion av al-Fara-flyktinglägret, dödades Rami Aboushi, en 23-årig cirkusartist från The Palestinian Circus School, av israelisk militär. Rami var en källa till glädje för många och hans förlust sörjs djupt.

Frihetsteaterns lokaler förstörda och ledningen gripen
Den 13 december 2023 attackerade israeliska styrkor Jenins flyktingläger och förstörde delar av The Freedom Theaters lokaler. Teaterns ledning, inklusive producenten Mustafa Sheta, greps och hålls nu fängslade även han i "administrativt förvar" utan åtal. Den palestinsknorske scenkonstnären Ahmed Tobias, som också deltog i Clowner utan Gränsers clownläger 2023, greps och misshandlades innan han släpptes från häktet.

– They're trying to harm us in every way they can, but it's important that we remain strong, säger Ahmed Tobias.

Alla artisterna i Gaza är på flykt från sina hem
I Gaza samarbetar Clowner utan Gränser med Aisha Association for Woman and Child Protection. De 13 kvinnliga artisterna vi arbetar med där har alla tvingats fly från sina hem. Kommunikation med artisterna i Gaza är sporadisk. I ett meddelande från en av dem den 4 juni 2024 skrev hon:

"Lägret bredvid mig blev bombat. Jag såg flera huvuden överallt. Brända kvinnokroppar som inte går att beskriva. Jag känner ett berg av misär över mig."

Lokalen i Gaza jämnad med marken
Yogacentret i Gaza, där Clowner utan Gränser och Aisha Association drev aktiviteter, har totalförstörts i ett israeliskt bombanfall. Detta var en av få trygga mötesplatser för flickor och kvinnor i Gaza.

Clowner utan Gränser fortsätter arbetet
– Trots de enorma förlusterna och den extremt svåra situationen fortsätter Clowner utan Gränser sitt viktiga arbete i Palestina, både i Gaza och på Västbanken. Våra modiga och hängivna artister är verkligen hjältar – deras styrka och engagemang är anledningen till att vi kan fortsätta sprida hopp och glädje. Genom skratt och lek erbjuder vi ett ovärderligt psykosocialt stöd som ger både barn och vuxna en välbehövlig andningspaus från krigets brutala verklighet. Nu, mer än någonsin, behöver barnen vårt stöd. Vi är fast beslutna att stå vid deras sida och fortsätta vårt arbete för att ge dem en strimma av ljus i mörkret, säger Farhad Mazi Esfahani, generalsekreterare för Clowner utan Gränser.

Arbetet i Gaza sker i samarbete med Aisha Association for Woman and Child Protection, Gaza Circus School och Cooperazione Internazionale Sud Sud. På Västbanken samarbetar Clowner utan Gränser med The Freedom Theater och The Palestinian Circus School. Arbetet finansieras bland annat av Radiohjälpen och Folke Bernadotteakademin.

Allmänhetens stöd är avgörande för Gazas barn
Privatpersoner och företags stöd är avgörande för att Clowner utan Gränser ska kunna fortsätta arbetet i Palestina. Barnen behöver oss nu mer än någonsin. Skänk en gåva till Clowner utan Gränsers arbete i Gaza och Palestina här.