Cloudmore och Cryptzone inleder samarbete

Göteborg 1:a juni 2010 - Cloudmore och Cryptzone tillkännager idag att de har skrivit ett distributionsavtal rörande Cryptzones SaaS (Security as a Service)-utbud.

Cryptzone, en av de främsta leverantörerna av informationssäkerhetslösningar i världen, har skrivit ett distributionsavtal med Cloudmore, en distributör av tjänster i ”molnet”. Cryptzones krypteringstjänster för filer, email, USB-minnen, samt Microsoft SharePoint® utökar utbudet av säkerhetsprodukter tillgängliga som tjänst för Cloudmores många återförsäljare som dagligen får förfrågningar från företag och organisationer som vill flytta sin IT till molnet.

I likhet med andra leverantörer på marknaden ser Cryptzone en ökad efterfrågan på moln- och SaaS-tjänster. ”Vi ser en starkt växande efterfrågan på att kunna komma igång snabbt utan egen kunskap och/eller infrastruktur samt med ett pris som betalas per månad från små och medelstora slutkunder. Det är min övertygelse att vi kommer att se mer än 25 % av vår omsättning komma från SaaS-marknaden i framtiden och vi har valt Cloudmore som vår nyckelpartner då det gäller att erbjuda våra produkter via SaaS”, säger Peter Davin, VD på Cryptzone.

”Allt fler företag ser fördelarna med att köpa mjukvara som tjänst över Internet. Molntjänster är idag i strategisk fokus för hela IT- och telekom- industrin med årliga tillväxttal på över 50 % “, säger Michael Wicander, VD på Cloudmore. ”Cloudmore arbetar kontinuerligt för att kunna erbjuda återförsäljarna en rik tjänsteportfölj med den uttalade målsättningen att täcka hela tjänstebehovet och etablera sig som den huvudsakliga leverantören. Vi erbjuder idag tjänster inom samarbete, kommunikation, backup, säljstöd m.m. från tillverkare som t.ex. Microsoft, Iron Mountain, F-Secure och MXSweep. Samarbetet med Cryptzone stärker och breddar vår portfölj ytterligare med efterfrågade krypteringstjänster för bland annat email och USB-minnen”.

Distributionsavtalet mellan Cloudmore och Cryptzone berör initialt krypteringstjänster som lanseras efter sommaren, men bägge parter ser en självklar utvidgning av avtalet redan i slutet av året. ”Vi kommer under senare delen av 2010 också kunna erbjuda våra övriga produkter via SaaS och då förhoppningsvis via Cloudmore som vi tror inte bara blir ledande i Europa utan även har en stor potential på andra marknader såsom USA. Cryptzone kommer stötta Cloudmore med alla tänkbara medel för att vi gemensamt skall lyckas”, fortsätter Peter Davin.

För mer information:
Peter Davin, VD Cryptzone AB                               Michael Wicander, VD Cloudmore AB
Email: peter.davin@cryptzone.com Email: michael.wicander@cloudmore.com
Tel: +46 (0)701 839 199                              Tel: +46 (0)8 420 140 11

Om Cryptzone Group:
Cryptzone Group (OMX First North: CZON B) är en teknologinnovatör som levererar Data Loss Prevention-lösningar inom tre områden: rollbaserad åtkomstkontroll, portkontroll, kryptering av känslig information och Java-baserad säker punkt-till-punkt kommunikation. Cryptzone Groups mål är att erbjuda lösningar som är användarvänliga och som ger IT-administratörer full kontroll över säkerhetspolicys, i syfte att öka kundernas totala informationssäkerhet och minimera risken för informationsläckage. Företaget har kontor i Sverige, Storbritannien, USA och Polen. Mer information om företaget och dess lösningar finns på www.cryptzone.com, www.appgate.com, www.mindterm.com & www.controlguard.com.

Cryptzones aktie är listad på First North, Stockholm. First North är en alternativ marknadsplats som drivs av de olika börserna som ingår i NASDAQ OMX. Bolagets Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkommission AB, 031-745 50 00.

• Nya produkter, tjänster

• webbtjänst
  • software as a service
  • online
  • molntjänster
  • säkerhet i molnet

Cloudmore AB, med huvudkontor i Stockholm, Sverige, är en distributör av molntjänster med kunder främst i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och Irland. Cloudmore erbjuder tjänsteleverantörer och mjukvarutillverkare (ISV) möjligheten att sälja och marknadsföra sina tjänster till en bred återförsäljarbas. Tjänsteleverantörer och ISV:er erbjuds inte bara ett mer kostnadseffektivt sätt att nå ut i partnerkanalen med sina erbjudanden och marknadsföring utan får dessutom möjligheten att bli en del av en meningsfull portfölj av kompletterande tjänster. Återförsäljare får via Cloudmore möjlighet att sälja och marknadsföra molntjänster med fullt ägande av slutkunden inklusive support och fakturering.

Michael Wicander

Presskontakt VD +46 (0)8 420 140 11