Snapshots – den senaste i raden av nya funktioner i City Cloud!

Snapshots – den senaste i raden av nya funktioner i City Cloud!

Sveriges största publika servermoln (IaaS) har idag lagt till ytterligare funktionalitet. Detta följer i kölvattnet av ett hektiskt år där en hel del nya funktioner, förändringar och förbättringar i City Cloud redan introducerats. Med nya funktionen snapshots är City Cloud den enda svenska publika molntjänsten som erbjuder både ögonblicksbilder i form av snapshots och fullskalig onlinebackup.

Funktionen snapshots låter alla våra användare ta ögonblicksbilder av sina virtuella maskiner, och läsa tillbaka upp till 7 dagar i tiden om något oförutsett skulle inträffa. Funktionen är aktiverad i City Control Panel från och med idag. Prismodellen är unik på så sätt att en användare får hela sju versioner av sin server men betalar bara en kr per GB för en version. Har du 20 GB diskyta kostar det 20 kr - trots att 140 GB har använts. Ett snittpris på under 15 öre per GB vilket gör beslutet enkelt för varje organisation.

Som för all funktionalitet i City Cloud är enkelhet ledordet även för snapshotfunktionaliteten. Användare trycker på en knapp och hela processen sköts automatiskt från återläsning till nedstängning av existerande server till att återskapa och aktivera servern igen. Tanken är inte att du skall behöva en systemadministratör utan en projektledare eller deltagare i projekt kan också hantera hela processen och sina servrar. Med infrastrukturkraft ute i organisationen möjliggörs en helt annan kraft och effektivitet för organisationen som helhet.

Det är roligt att se att vi lyckas med enkelheten - något som är extremt viktigt i molntjänster. Vi stärker organisationen då en projektledare enkelt skaffar de resurser han eller hon behöver utan att någon insats från en IT-avdelning eller support. Det är en enorm styrka för varje organisation att ha möjligheten till de grundläggande infrastrukturbitarna som datorkraft, lagring och backup med ett enkelt klick. Det är ovanligt att se backup hanteras så här enkelt och till ett pris som gör backup till en självklarthet, säger Johan Christenson, VD på City Network.

I och med lanseringen av vår nya snapshot-tjänst möjliggör vi för våra kunder att lagra sju dagars ögonblicksbilder genom ett enkelt klick i City Control Panel. Lika enkelt är det att, när som helst, gå tillbaka till någon av de lagrade ögonblicksbilderna. Tryggheten det innebär, att veta att man oavsett vad som händer kan återställa en tidigare snapshot, ska inte underskattas. Tjänsten kan antingen användas enskilt eller tillsammans med vår traditionella backuptjänst, onlinebackup.se, om filbackuper också behövs. Oavsett vilket är det ett mycket bra tillskott till Europas ledande infrastruktur-tjänst, säger Magnus Bergman, CTO på City Network.