My CityCloud - Sveriges första cloud computing tjänst adderar ny funktionalitet och fullskaligt API

Sedan första veckan i november 2009 har City Network drivit Sveriges första cloud computingtjänst som erbjuder datorkraft  med en knapptryckning och dessutom tar betalt per timme. Med över 250 företag som nu använder tjänsten för sin kompletta IT lösning eller som publikt komplement, har My CityCloud etablerat sig som Sveriges ledande tjänst för datorkraft på beställning (drift i molnet). Idag kom första stora uppdateringen sedan lanseringen i november förra året.

Ett exempel på ny funktionalitet är att man nu kan klona en server.  Större än nya individuella funktioner är dock det fullskaliga API som utvecklare nu kommer åt. Det innebär att förutom att sköta dina virtuella maskiner via ett webbgränssnitt kan en utvecklare nu med automatik anropa dessa funktioner och mycket mer. Skapa, starta och stoppa maskiner är bara en del av basfunktionaliteten. Ett företag kan till exempel enkelt skala upp och ner i kraft med automatik. Om lasten blir för hög kan en server klonas och istället för en webbserver har man nu flera som snabbt lastdelas. Då man bara betalar för de timmar man använder en server blir kostnadseffektiviteten mycket hög.

-  Vi tar idag ett steg som gör vår cloud computingtjänst användbar på ett helt nytt sätt med helt andra möjligheter, säger CTO, Magnus Bergman.

-  Företagen hade redan tidigare enorma fördelar med att använda My CityCloud. Flexibilitet och kostnadseffektivisering är självklara födelar. Automatiseringen fanns där dock inte på den nivå som ett större företag har behov av i sin totala drift. Det ändrar vi på idag, säger Magnus Bergman.

-  Denna första stora uppdatering är ett stort steg i den ambition vi har genom att inte bara erbjuda den mest använda cloud computingtjänsten utan även den som leder utvecklingen i Sverige, avslutar Magnus Bergman.

Bland annan funktionalitet som nu finns tillgänglig är användande av taggar. De företag med större miljöer kan nu ”tagga” sina maskiner och på så sätt gruppera på effektivt och översiktligt sätt.

Om My CityCloud

My CityCloud är Sveriges första och idag enda äkta drift i molnettjänst. Du betalar per timme för det du använder och kan sätta upp en hel IT miljö på bara några minuter. Flera plattformar är tillgängliga och du skalar upp och ner i kraften av den hårdvara du vill använda. Priser börjar från 18,5 öre per timme. Med första servern inkluderas även domänhantering och drift av e-post för den som det önskar. Mer information om My CityCloud finner du på www.mycitycloud.se.

Med över 10 000 kunder runtom i hela Sverige är City Network ett av de ledande drifts- och webbhotellsföretagen. City Network är en driftpartner för både mindre och större företag. Med ett utbud av webbhotelltjänster, dedikerade servrar, co-location och drift i molnet är City Network det enda svenska företaget med ett komplett utbud av driftstjänster. City Network är även ombud och registrar för ett antal toppdomäner som till exempel .se-domänen och tillhandahåller domänsöktjänsten domänvaruhuset.se. City Network är medlem i TelecomCity.

Mer information om City Network hittar du på www.citynetwork.se. För mer information skriv till Magnus Bergman på mb(at)citynetwork.se