My CityCloud från City Network går en runda mot Amazon (EC2) på SIME

I förra veckan lanserade City Network Sveriges första drift i molnet tjänst (Cloud Computing) som har fått en överväldigande positiv respons av både tidningar och experter. My CityCloud heter tjänsten och precis som Amazon EC2 betalar man per timme och du kan på bara några minuter skapa servrar av olika kaliber och plattform.

Amazon är en pionjär inom Cloud Computing och anses idag vara ledande inom drift i molnet. Amazons CTO, Dr. Werner Vogels är idag i Stockholm för att delta i en paneldiskussion på SIME titulerad just Cloud Computing. Där träffar och debatterar han med City Networks CTO, Magnus Bergman, i en panel som leds av Sun Microsystems Svenska VD Stefan Alariksson. Diskussionen kommer handla om utvecklingen av Cloud Computing och hur det påverkar företag som idag har funderingar på att satsa på drift i molnet. Det är en jättechans för alla som har någon form av intresse för drift i molnet att lyssna på de som leder denna utveckling.

- Det är självklart väldigt roligt att få vara med i en panel där de ledande personerna inom hela denna industri är med. Vi kommer få stort utbyte av de olika erfarenheterna, säger CTO, Magnus Bergman.

- Förra veckans framgångar är något vi ser som något stort inte bara för oss utan för industrin som helhet och självklart för all drift i molnet. Vi tror att det kommer sporra många nya mindre företag att erbjuda liknande tjänster vilket bådar gott för alla svenska företag som har tankar på drift i molnet. Trots ett enormt tillflöde av nya kunder har vi klarat anstormningen bra och ser fram emot en utveckling av My CityCloud, säger Magnus Bergman.

- Jag hoppas kunna tillföra bra värde i diskussionen om Cloud Computing på SIME. Kanske är det så att inte bara vi i Sverige kan lära av Amazon - utan även de lära av oss, avslutar Magnus Bergman.

SIME startar idag den 11:e och ger ett antal olika föreläsningar och paneler för hela världens elit inom Internet och digitala möjligheter.

Om My CityCloud

My CityCloud är sveriges första och idag enda drift i molnet tjänst. Du betalar per timme för det du använder och kan sätta upp en hel IT miljö på bara minuter. Flera plattformar är tillgängliga och du skalar upp och ner i kraften av den hårdvara du vill använda. Priser börjar från 18,5 öre per timme. Med första servern inkluderas även domänhantering och drift av e-post för den som det önskar.

Med över 10 000 kunder runtom i hela Sverige är City Network en av de absolut ledande drifts- och webbhotellsföretagen. City Network är en driftpartner för både mindre och större företag. Med ett utbud av webbhotelltjänster, dedikerade servrar, co-location och drift i molnet är City Network det enda svenska företaget med ett komplett utbud av driftstjänster. City Network är även ombud och registrar för ett antal toppdomäner som till exempel .se-domänen och tillhandahåller domänsöktjänsten domänvaruhuset.se. City Network är medlem i TelecomCity.

Mer information om City Network hittar du på www.citynetwork.se och www.mycitycloud.se. För mer information skriv till Magnus Bergman på mb(at)citynetwork.se