EuroCloud nominerar City Cloud till sveriges bästa molntjänst

City Cloud är den första äkta cloud computingtjänsten i Sverige och lanserades redan 2009.  City Cloud har kontinuerligt förbättras och är med sina över 500 aktiva företagskunder Sveriges största cloud computingtjänst (IaaS). Idag kom ytterligare en bekräftelse på City Clouds påverkan på den svenska driftsmarknaden. City Cloud har idag blivit nominerad till en av Sveriges tre bästa molntjänster av den ledande Europeiska organisationen EuroCloud.

EuroCloud är en organisation som finns över hela Europa och den svenska delen anordnar i år den första större svenska tävlingen inom fyra olika kategorier av molntjänster. Dessa är ”Bästa molntjänst”, ”Bästa Startup” och ”Bästa fallstudie inom både publika och privata sektorn”.

City Cloud är nominerad som en av de tre i kategorin ”Bästa molntjänst 2011” och EuroCloud definierar kategorin som följer:  ”Denna relativt öppna kategori handlar om att hitta molntjänster som tack vare sina särdrag dels skapar en hög acceptans för molntjänster som sådant samt ökar medvetenheten om möjligheterna med molntjänster. Tjänsten ska givetvis karaktäriseras av väl utvecklad konnektivitet och kompatibilitet i linje med vad EU/EC nu börjar titta allt mer på. God datasäkerhet och redundans ses givetvis som en självklarhet.”

- Vi är självklart jätteglada att få detta erkännade för en tjänst som vi har satsat enormt mycket kraft på. År 2009 var det ytterst få svenska företag som köpte infrastruktur som tjänst (IaaS). Idag ser vi en annan attityd och det handlar mer om när än om. City Network har länge varit ett av de företag som talat oss varma om vad molnet kan göra för Sverige som helhet och jag tror 2011 är året det tar fart i en större omfattning, säger styrelseordförande Johan Christenson.

- Jag anser att dels Infrastruktur som tjänst men också en bredare syn på molnet kan i framtiden bli en svensk basindustri. Att över 90% av intäkterna för infrastruktur som tjänst går till USA i år säger att vi har en bit att vandra. Det måste till mer engagemang och utbildning runt vad infrastruktur som tjänst kan göra för företagen. Organisationer som EuroCloud tillsammans med Cloud Sweden är två viktiga ingredienser för både oss som leverantörer och för kunderna. Med deras hjälp tar Sverige ett större grepp om molnet som marknad. Framtiden är ljus för Sverige om vi tar steget in i matchen, säger Johan Christenson.

Den 24:e maj utses vinnarna i varje kategori. Mer om organisationen EuroCloud finner du på www.eurocloud.se och alla detaljer om tävlingen återfinns på award2011.eurocloud.se.

Med över 10 000 kunder runtom i Sverige är City Network ett av de ledande drifts- och webbhotellsföretagen. Kärntjänster inkluderar webbhotelltjänster, dedikerade servrar, co-location och drift i molnet både i form av publikt moln och privata moln. City Network är även ombud och registrar för ett antal toppdomäner som till exempel .se-domänen. City Network tillhandahåller backuptjänsten www.onlinebackup.se. City Cloud är City Networks varumärke inom cloud computing – www.citycloud.se. City Network är medlem i TelecomCity. Mer information om City Network hittar du på www.citynetwork.se.

För ytterligare information vänligen kontakta: Johan Christenson, Styrelseordförande, City Network Hosting AB – Epost johan (at) citynetwork.se