City Network lanserar stora profiler i City Cloud - Sveriges ledande molntjänst för servrar och lagring

Nu finns stora profiler som sträcker sig från 1 kärna och en halv GB RAM till 16 kärnor och 128 GB RAM. Även profiler med stort antal kärnor i förhållande till minne lanseras.

Många tjänster i molnet har mognat över de senaste åren och lanseringen idag visar på en liknande trend även för Svenska tjänster som varit aktiva en längre period. Med fler val av storlekar av servrar i City Cloud kan både universitet och företag dra mer nytta av infrastruktur i molnet. Att kunna aktivera hundratals GB RAM under korta perioder när man har stora behov, för att sedan återgå till normal drift har stora fördelar. Att kunna göra det med en svensk leverantör ger ytterligare fördelar i form av svensk support och en garanti att data stannar inom Sveriges gränser.

Tekniskt sett gör vi oss redo att kunna skala ännu mer per kund och ta steget mot att kunna köra 32 kärnor eller fler i en maskin. Detta är ett första steg som ger våra kunder en helt annan flexibilitet och utrymme för tjänster som kräver det där extra. Många gånger behöver du inte den här typen av stora maskiner hela tiden – utan det är perfekt att kunna köra under korta perioder för att göra specifika jobb, säger Magnus Bergman, CTO för City Network.
Att kunna skala med stora maskiner är ett stort steg i att öka affärsnyttan med molnet ytterligare. Det blir helt enkelt färre och färre saker ett företag inte kan ta sig an utan att behöva göra stora investeringar i hårdvara och tjänster lokalt, säger Johan Christenson, VD för City Network.City Cloud är en av Sveriges ledande cloud computing-plattformar med fler än 1000 svenska företag som använder tjänsten för sina servrar, lagring och backup.