City Network lanserar onlinebackup.se

Med tusentals servrar i drift har City Network en god uppfattning om de problem som länge har plågat IT-avdelningarna på både mindre och större företag. Backup är en kostsam process där många har svårt att konsekvent hålla hög kvalitet. Hårdvara och licenskostnader läggs på hög och trots det är det administrativa kostnader som drar iväg för att kunna hålla koll på all data. Onlinebackup.se har skapats för att förenkla hela backupprocessen och få full kontroll.

Onlinebackup.se är en tjänst som radikalt förändrar möjligheterna för alla som behöver någon form av backup. Enkel översikt i ett webbgränssnitt och full kontroll. Variationer av Linux, Windows och Mac samt applikationer som databaser, Exchange eller t.ex. Sharepoint  på ett och samma ställe. Server eller desktop spelar ingen roll – allt är samlat. Samtidigt löser onlinebackup.se problemet med att få datan till externt datacenter. Vid behov finns lösningar med både lokal och extern backup.

Möjligheten till kontroll är god från både ett säkerhets- och användarperspektiv. Backup sker med upp till  448 bitars (bit-nivå) kryptering. Användare väljer själva hur långt tillbaka och hur ofta backupen ska köras. Ett enkelt meddelande via e-post ger dagligen snabb översikt över hur alla backuper har gått.

- Enkelhet och kontroll med bibehållen säkerhet är hörnstenar när vi talar backup. Enkelheten har vi löst i ett webbgränssnitt och vi har en stor bredd i vad för operativsystem och applikationer vi stödjer. Lägg därtill en prislapp om 1 kr per GB så har vi en tjänst många skulle kunna dra stor nytta av, säger ordförande, Johan Christenson.

- Många års erfarenhet av en mycket dyr och komplicerad process fick oss att vilja erbjuda något som både vi och andra kan dra nytta av. Vi har länge själva haft en stor utmaning i att klara av alla backupbehov till en resonabel peng. Kostnaderna skjuter lätt i höjden om man skall hålla hög kvalitet. Vi har nu löst våra egna behov och erbjuder alla att ta del av en tjänst som förenklar och dramatiskt sänker kostnaderna för all backup, säger Johan Christenson.

Onlinebackup.se har genomgått en längre period av stängd beta för ett antal utvalda kunder och lämnar nu den fasen och släpps som öppen beta. Onlinebackup.se beräknas lämna beta helt innan sommaren 2011.

Med över 10 000 kunder runtom i Sverige är City Network ett av de ledande drifts- och webbhotellsföretagen. Kärntjänster inkluderar webbhotelltjänster, dedikerade servrar, co-location och drift i molnet. City Network är även ombud och registrar för ett antal toppdomäner som till exempel .se-domänen. City Network tillhandahåller backuptjänsten www.onlinebackup.se. City Cloud är City Networks varumärke inom cloud computing – www.citycloud.se. City Network är medlem i TelecomCity. Mer information om City Network hittar du på www.citynetwork.se.

För ytterligare information vänligen kontakta: Johan Christenson, Ordförande, City Network Hosting AB – Epost johan (at) citynetwork.se