City Network lanserar konkurrent till Amazon EC2 – My CityCloud

City Network lanserar konkurrent till Amazon EC2 – My CityCloud

My CityCloud är Sveriges första "cloud computing" (drift i molnet) tjänst, där du får ett helt data- center i din webbläsare. Tjänsten är byggd tillsammans med välkända företag som Dell, Cisco och Enomaly och erbjuder den flexibilitet och kostnadsbesparing som "hajpen" om drift i molnet länge antytt.

Med ett musklick kan du skapa servrar som du sedan enkelt kan skala upp och ner på någon minut - allt med obegränsade resurser i form av servrar och bandbredd. Till detta har City Network lagt Sveriges ledande service level agreement (SLA) där kunder garanteras 100% upptid. Du skapar dessutom ett konto helt kostnadsfritt och kan prova att drifta en server under begränsad tid.

Prissättningen är aggressiv och inkluderar 500 GB dataöverföring för varje server som skapas. Utöver det ingår även e-posttjänster, vilket gör My CityCloud komplett för den, som vill komma igång snabbt men även har behov av traditionella webbhotellstjänster som exempelvis e-post. Jämförs My CityCloud med Amazon EC2 inser man snabbt att det handlar om mindre än halva priset, vilket gör tjänsten mycket prisvänlig, även för mindre företagare. Du betalar enbart per timme för det du använder. Det vill säga, stänger du ner en server avbryts debiteringen för den servern inom en timme.

- My CityCloud skapar enorm effektivitet för företag såväl som privatpersoner med behov av effektiv drift av sina tjänster. Att bara betala för de timmar man använder en server ger en flexibilitet och ekonomi, som dedikerade servrar eller ägande av servrar helt enkelt inte kan matcha, säger City Networks styrelseordförande, Johan Christenson.

- Tanken är att skapa en tjänst som inte tummar på kvaliteten utan behåller alla fördelarna med "cloud computing" (drift i molnet), men ger svensk support och ett pris som gör att du väljer tjänsten, både för dess fantastiska flexibilitet - men också för att du faktiskt sparar pengar. Idag kostar det många gånger mer för ett företag att driftas på Amazon EC2 än att köpa dedikerade servrar i Sverige, säger Johan Christenson.

- De flesta väljer drift i molnet för dess fantastiska flexibilitet - inte pris. Att kunna skala upp och ner plattformen för sina tjänster på några minuter och möjligheten att exempelvis skapa en testserver man bara har behov av under en dag är saker som ger drift i molnet stora fördelar. Vi har nu en tjänst, som ger det bästa av båda världar och vi ser fantastiska möjligheter för både våra nuvarande och framtida kunder, avslutar Johan Christenson.

Mer information finns på: www.mycitycloud.se

Med över 10 000 kunder runtom i hela Sverige är City Network ett av de absolut ledande webbhotellen. City Network är en driftpartner för både mindre och större företag. Vi hanterar dagligen fler än 1 miljon e-postmeddelanden som skickas av våra kunder. City Network är även ombud och registrar för ett antal toppdomäner som till exempel .se-domänen och tillhandahåller domänsöktjänsten domänvaruhuset.se. City Network är medlem i TelecomCity.

Mer information om City Network hittar du på www.citynetwork.se. För mer information skriv till Johan Christenson på johan.christenson(at)citynetwork.se