City Network lanserar infrastrukturtjänsten City Cloud i London

City Network utökar sin position som den ledande leverantören av infrastrukturtjänster i Europa genom lanseringen av City Cloud i London

Idag lanseras tjänsten City Cloud i City Networks femte serverhall, tillika första serverhall utanför Skandinavien. Serverhallen i London är den första av flera som kommer börja användas under de kommande månaderna och en milstolpe i företagets pågående expansion. London kommer också bli hem för City Networks första kontor utanför Sverige.

Serverhallen i London är fullutrustad med alla de tjänster som utgör infrastrukturtjänsten City Cloud. Dessa inkluderar bland annat servrar, lagring, backup och övervakning. Alla City Cloud-användare kan använda alla dessa tjänster, i den nya serverhallen, från ett enda intuitivt och användarvänligt gränssnitt.

City Networks expansionsplaner är omfattande och aggressiv med Frankfurt som nästa mål. Andra städer som kommer att få City Cloud noder är Paris, Madrid, Zürich, Wien, Bryssel och Milano. City Cloud blir därmed den första all-Europeiska infrastrukturtjänsten där användarvänlighet är den drivande faktorn.

Med flera serverhallar runt om i Europa erbjuder City Cloud en one-stop-shop för infrastrukturtjänster i ett enkelt webbgränssnitt för alla typer av företag och organisationer. Genom ett nätverk av regionala, separerade, noder möjliggör City Cloud att både lokala och Europeiska datasäkerhetslagar kan efterföljas. En molntjänst med separerade noder, där data endast lagras i respektive serverhall, hjälper också till att eliminera den osäkerhet och barriär som många hyser inför att släppa sin data till molnet.

Hittills har vi bara sett en bråkdel av vad en välbyggd och kraftfull infrastrukturtjänst kan göra för en organisation. Lanseringen av noden i London och andra städer kommer ge Europeiska företag möjligheten att använda datorkraft och lagring på ett sätt som vi tidigare inte har sett. En av de stora fördelarna ligger i den användarvänlighet som låter hela organisationen, inte bara certifierade ingenjörer, att dra nytta av kraften i City Cloud, säger Johan Christenson, VD på City Network.

Med över 20 000 kunder i Sverige är City Network ett ledande drift- och infrastrukturföretag. Kärntjänsten är infrastruktur som tjänst (IaaS) men även webbhotell- och domäntjänster. City Network är registrar samt ombud för över 100 toppdomäner som till exempel .SE-domänen. City Network är medlem i TelecomCity. Mer information om City Network hittar du på www.citynetwork.sewww.citycloud.se och www.onlinebackup.se.