City Network lanserar data center i Stockholm för Sveriges ledande IaaS-tjänst City Cloud

City Network var först i Sverige med en avancerad molntjänst för servrar i Sverige när City Cloud lanserades 2009. Idag nås en ny milstolpe när den andra noden i Sverige öppnas för skapande av servrar. City Network är först i Sverige med att i ett enkelt gränssnitt i en publik molntjänst kunna skapa fullvirtualiserade servrar i två hallar i Sverige.

Detta öppnar helt nya möjligheter att använda molnet för byggande av kritiska tjänster som behöver väldigt god redundans. Fullvirtualiserade molnservrar i kombination med flera hallar och möjlighet att alltid hålla datan i Sverige är helt unikt. Samtidigt släpps ett helt nytt gränssnitt för att behålla enkelheten trots ständigt ökande funktionalitet.

Med lansering av nytt data center i Stockholm kan nu kunder starta servrar och lagring med ett knapptryck, både i Stockholm och Karlskrona. Det innebär att City Cloud ger möjligheten att växa ytterligare och bygga redundanta fullvirtualiserade lösningar med samma SLA och support från två orter – både med fysisk hårdvara och i molntjänsten City Cloud.

Vi är oerhört glada över att ha lanserat City Cloud även i Stockholm. Vi ger våra kunder helt andra möjligheter att kunna bygga driftkritiska tjänster i molnet. Vi fortsätter samtidigt vår bana som ett av landets mest innovativa driftföretag. Vi sticker ut genom att fokusera på enkelhet - man skall inte behöva vara certifierad för att starta en server i molnet. I vår bransch gäller det att ständigt förnya sig med bättre, säkrare och framförallt innovativa lösningar, något som den nya hallen definitivt kommer att hjälpa oss med när vi blickar framåt säger Johan Christenson, VD för City Network.

Möjligheterna som vår nya hall i Stockholm presenterar är många och vi har redan börjat staka ut framtida lösningar och tjänster. Vi går också in i en fas där vi jobbar än mer med öppenhet. Vi inser att våra kunder skall kunna välja flera hallar, flera länder och ibland flera leverantörer för bästa driften. Vår organisation ställs om för att kunna hantera de tekniska utmaningarna som distribuerad lagring och serverkraft kräver säger Magnus Bergman, CTO för City Network.

Både existerande och nya kunder kan redan idag prova på att köra igång servrar från två orter i ett och samma enkla gränssnitt.