City Network ger kraft till utbildningsprogrammet Webbprogrammering på Blekinge Tekniska Högskola BTH

City Network inleder i dagarna ett nytt samarbete med utbildningsprogrammet Webbprogrammering på Blekinge Tekniska Högskola (BTH). Samarbetet hjälper programmets studenter att börja använda servrar och annan infrastruktur i en av Europas största infrastrukturtjänster och ger dem en bättre uppfattning om den enorma potential som erbjuds i molnet i allmänhet och City Cloud i synnerhet.

Molnets ekosystem finns hos oss idag och kommer att utvecklas kraftfullt under de närmaste åren. För alla utvecklare, och kanske webbutvecklare och webbprogrammerare i synnerhet, gäller det att ha koll på vilka möjligheter som erbjuds och hur man kan använda dem. Därför är jag mycket glad över att vi har fått till ett samarbete med City Cloud. Vårt samarbete kommer göra det enklare för mig att praktiskt visa hur molnet kan användas och införa den som en naturlig del av undervisningen, säger Mikael Roos, Programansvarig Webbprogrammering på BTH.

Vi har en mängd olika samarbeten inom olika områden men det är alltid något visst med att samarbeta med högskolan. Detta är ju morgondagens entreprenörer, tekniker och kanske anställda. Att de kommer in i ett så pass tidigt skede och lär sig hur man hanterar infrastruktur i molnet och vilken enorm potential våra tjänster erbjuder är förstås fantastiskt, säger Johan Christenson, VD på City Network.

Studenterna på utbildningsprogrammet Webbprogrammering på BTH kommer att använda virtuella servrar och andra kringtjänster i City Cloud för att bygga den infrastruktur som krävs för sina labbmiljöer och projekt.

Med över 20 000 kunder runtom i Sverige är City Network ett av de ledande drifts- och webbhotellsföretagen. Kärntjänster inkluderar webbhotell, drift i molnet och dedikerade servrar. City Network är även ombud och registrar för ett antal toppdomäner som till exempel .se-domänen. City Network tillhandahåller backuptjänsten www.onlinebackup.se. City Cloud är City Networks varumärke inom cloud computing www.citycloud.se. City Network är medlem i TelecomCity. Mer information om City Network hittar du påwww.citynetwork.se.