FCR Media Group expanderar till Sydamerika

Sammanfattning: FCR Media Group har förvärvat Volt Directories S.A. Ltd. i Uruguay och expanderar för första gången utanför Europa. Som ett av de största lokala sökföretagen i Europa med verksamhet i 11 länder – däribland Sverige genom ClearSense/Lokaldelen i Sverige AB, inriktar sig FCR Media nu på tillväxtmöjligheter i Latinamerika där företaget kan dra nytta av sin beprövade affärsmodell.

Den 7 augusti, 2015 Tallinn, Estland

FCR Media Group meddelade idag att man har tagit över Volt Directories S.A. Ltd. med dess kataloger och lokala söktjänster samt Impresora Sudamericana (Tainol S.A.) från Volt Information Sciences, Inc. Villkor för affären har inte tillkännagivits.

FCR Media är ett av de starkaste lokala sökföretagen för små och medelstora företag (SMB) i Europa, med verksamhet i 11 länder – däribland Sverige genom ClearSense/Lokaldelen i Sverige AB, och med kunskap och erfarenhet som nu kommer att överföras till den växande latinamerikanska marknaden.

Detta är det första steget i Latinamerika för FCR Media Group. Med en förväntad stark tillväxt för annonsering på nätet, mobiltelefonanvändare och tillgång till Internet i hela Latinamerika, är Uruguay väl positionerat för att skapa en plattform för vidare expansion av FCR Media över hela kontinenten, när tillfälle ges.

Om Volt Directories S.A. Ltd

Som den enda leverantören av tryckta telefonkataloger och söktjänster online i Uruguay är Volt Directories S.A. Ltd. extremt väl positionerat för att introducera nya tryckta produkter och även för att expandera sina digitala marknadsföringstjänster till små och medelstora företag i Uruguay och vidare ut i Latinamerika.

"Den väl utvecklade och stabila ekonomin i Uruguay gör landet till den perfekta platsen för oss, när vi nu satsar på en ny kontinent," säger Jon Martinsen, VD FCR Media Group. "Volt Directories har en lång anrik historia och företaget är sedan länge framgångsrikt inom digital marknadsföring och tryckt media. På denna grundval kommer vi att fortsätta bygga vidare i framtiden."

FCR Media kommer att kunna bidra med en framgångsrika affärsmodell, en utvecklad reklamproduktportfölj och beprövad teknik för att hjälpa till att skapa ännu större värde för våra kunder.

"Genom att tillföra vår Google AdWords ™ erfarenhet som prisbelönad Google Premium Partner, vår kunskap om annonsering på Facebook och andra sociala medier, plus våra Reputation och Presence Management verktyg, tror vi att vi kan ge en betydande avkastning på investeringen för våra SMB kunder ", säger Jon Martinsen.

Om Impresora Sudamericana (Tainol S.A.)

I förvärvet ingår det prisbelönta tryckerier Impresora Sudamericana (Tainol S.A.) som har stor kapacitet för tryckta kataloger, böcker, broschyrer och tidningar.

Impresora var det första latinamerikanska tryckeriet certifierat enligt ISO 9001:2000 standard och är nu certifierade enligt ISO 9001:2008 standard. Dessutom har företaget belönats med "The Gold Graphic Awards" år 2006, 2010, 2011, 2012, 2013 och 2014, för kvaliteten på sina kataloger och böcker. Priset utdelas av Conlatingraf (Det latinamerikanska förbundet för grafisk industri).

Företaget trycker kataloger för telefonbolag i Sydamerika och i Karibien samt producerar böcker för nationella och internationella organisationer. Broschyrer och kataloger för stormarknader, apotek och andra företag produceras för nationella affärskedjor.

Utbudet av produkter som produceras visar flexibilitet och hög kvalitet på tryckutrustning, liksom att ett brett utbud av papperskvalitet (inklusive olika omslag) och bindningar kan hanteras i pressarna.

"Företagets redan existerande relationer i Sydamerika och i Karibien samt Impresora Sudamericanas internationellt erkända goda rykte att göra enastående arbeten, kommer att ge oss en grund för tillväxt i Uruguay och utanför landets gränser", säger Martinsen.

Om FCR Media Group

FCR Media Group är den ledande lokala sökleverantör i 11 länder runt om i Europa. Med kompetens inom online och tryckt annonsering skapar vi värdefulla och prisvärda lösningar till små och medelstora företag samt hjälper dem att förstå den snabbt föränderliga reklamvärlden. Koncernen har nu en omsättning på över 75 miljoner euro, och mer än 1000 anställda.

FCR Media är verksamt i 11 länder: Sverige, Irland, Tjeckien, Slovakien, Rumänien, Finland, Ryssland, Lettland, Litauen, Estland och Ungern.

Kontakt:

Jon Martinsen

FCR Media

Email: jon.martinsen@fcrmedia.com

• clearsense
  • fcr media
  • lokaldelen
  • telefonkatalog
  • online annonsering
  • lokalt sök
  • volt

Om ClearSense