Classicum Växthus inleder säsongen med ett fullspäckat program och med massor av inspiration inför trädgårdssäsongen. 1 april lanseras en besöksmålskarta med en rad spännande aktiviteter i Staffanstorp och där Classicum är ett självklart besöksmål.

Pressmeddelande -

Fullspäckad vår med konstrunda, sillbuffé och självplock av tulpaner på Classicum Växthus i Kabbarp

Classicums besöksmål i Kabbarp inleder säsongen med ett fullspäckat program för alla som vill finna inspiration inför trädgårdssäsongen eller bara njuta en fika i orangeriet. Det blir konst, påskjakt, sillbuffé och många andra trevligheter. Kända trädgårdsprofiler som Gunnel Carlson, Kristin Lagerqvist, Malin Björkholm och systrarna Malin och Linda Persson kommer att vara på plats för workshops och boksigneringar.

För drygt ett år sedan startade Classicum Växthus sin utställning och det unika besöksmålet i Kabbarp, 15 minuter norr om Malmö. Här finns växthus, orangerier och isolerade uterum och gästerna kan inspireras av inredda miljöer, olika stilar på de glasade rummen samt en butik med inredning, delikatesser och produkter för odling och trädgård.

- Vi kickstartar säsongen med en mängd inspirerande aktiviteter för våra gäster. Det finns något för alla och vår butik är fylld av inspiration i vårens och påskens anda. Rådgivning kring glasade rummet, odlingstillbehör och inredning. Till påsk dukar café och restaurang ”Segers söta” upp en buffé med utsikt över de skånska vidderna, säger Anna Bertland, vd för Classicum.

Förutom påskjakt för de små ute i trädgården kommer det att hållas boksigneringar av bland annat Gunnel Carlson, Kristin Lagerqvist, Malin Björkholm och systrarna Malin och Linda Persson. Inspiration och kunskapsförmedling är viktigt på Classicum och blir det workshops i bland annat bukettbinderi och hantering av dahlior. När tulpanerna börjar titta upp erbjuds även självplock från odlingen som drivs av Johanna Bank, Blomsterkraft, och i maj är det dags för den populära plantbytardagen.

Helgen den 1 och 2 april lanseras en illustrerad besöksmålskarta för Staffanstorps kommun med en rad spännande aktiviteter. Kartan och dess besöksmål i Staffanstorp bjuder in till hemester i närområdet och under lanseringshelgen firas det med aktiviteter och tävlingar hos Classicum och 13 andra verksamheter i området.

- Vi vill att våra gäster som besöker oss frekvent, skall hitta fler smultronställen i närområdet och samtidigt ge våra långväga gäster en möjlighet att upptäcka fler platser i samband med sitt besök hos oss, säger Anna Bertland, som tillsammans med Business Port Staffanstorp är en av initiativtagarna.

Mellan 1 och 16 april blir det konstutställning hos Classicum. Tre lokala konstnärer visar upp sina alster; Bengt Fredriksson med måleri i olja och gouache, Lovisa Wanker med foto på natur och blomster samt Anna Hellströms fina akvareller.

- När vi öppnade för ett år sedan var visionen att Classicum skulle bli ett av Skånes många smultronställen och en mötesplats där det händer inspirerande saker hela tiden. Med årets alla inplanerade aktiviteter är vi en bra bit på vägen och vi hoppas våra besökare uppskattar vår satsning, säger Anna.

Läs om vårens program för workshops och event:

För ytterligare information kontakta Classicums vd Anna Bertland, telefon 0705 73 27 22

Regioner

Classicum Växthus AB grundades 1993 och har idag 17 anställda. Classicum har utställningar i Kabbarp, Solna och under 2019 öppnades även en mindre utställning i Skara genom en samarbetspartner. Personalen i företaget har olika bakgrund och utbildning, för att komplettera varandra väl och många har intresse och erfarenhet av trädgård och odlingsteknik i växthus, en del med utbildning från Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Hög kompetens hos medarbetarna och stort engagemang är en viktig ledstjärna i bolaget. Se mer på www.classicum.se

Instagram: classicum.se | Facebook: Classicum Växthus AB | Pinterest: Classicumvxthus

Fyra kända profiler, Ernst Kirchsteiger, Kajsa Vildängen, Malin Björkholm och Paul Svensson, ger inspiration till slottsparkens besökare genom att inreda varsitt växthus på sitt alldeles egna unika sätt. Foto: MAZ-art

Kungaparet invigde idéträdgårdsutställningen ”Inglasat 2.0” på Sollidens slott

Förra lördagen klipptes bandet på idéträdgårdsutställningen ”Inglasat 2.0” på Sollidens Slott med fyra av Classicums växthus och orangerier. Det är åttonde året i rad som Sollidens Slott bjuder till Idéträdgårdsutställning och andra året som Classicums glasade rum står på kunglig mark. Fyra kända profiler inreder växthusen, Ernst Kirchsteiger, Kajsa Vildängen, Paul Svensson och Malin Björkholm.

Ölands skönhet och naturinspiration: Konstutställning med Jenny Schelin & Sanna Johansson i Classicums galleri

Vi har den stora glädjen att bjuda in dig till en underbar utställning med två fantastiska konstnärer, Jenny Schelin och Susanne (Sanna) Johansson. Jenny och Sanna är inte bara talangfulla konstnärer utan också gallerister som tillsammans driver “Galleri Jenny” i Kalmar. I juni gör de ett gästspel i vårt galleri med sina vackra Ölands- och naturinspirerade tavlor.

Förkultivering sker oftast i krukor eller i ett pluggbrätte/miniväxthus för att sedan enkelt kunna förflyttas till sin slutgiltiga plats.

Förkultivering av växter - gro dina plantor i växthuset!

När våren är i antågande är det en god idé att börja fundera på att förkultivera, så att dina plantor hinner gro innan de får komma ut i din trädgård. Trots vårens mildare klimat finns det fortfarande risk för köldknäppar under nätterna och därför bör dina grödor stå varmt och tryggt i ett växthus. Det finns många olika tips när det gäller förkultivering av växter och vi delar med oss av några här