Clarion Grand Hotel förmedlar helsingborgarnas gåvor vidare

Clarion Grand Hotel förmedlar helsingborgarnas gåvor vidare

Lördag 28 februari ordnar man för första gången en loppmarknad till välgörande ändamål på hotellet. Idéen kom från personalen på Clarion Grand Hotel då de i samband med insamlingen ”Ensam julgran söker klappar” i höstas märkte att många Helsingborgsbor även ville skänka begagnade leksaker och kläder.

Istället för att säga att man inte tar emot dessa gåvor tog personalen på hotellet ett eget initiativ, och idén om en ”Loppis” till förmån för välgörande ändamål föddes. Nu har Helsingborgsborna lämnat in mängder av lådor med kläder och leksaker, och planeringen inför loppmarknaden är i full gång på hotellet.

Lördagen den 28 februari är det dags och hotellet ställer upp med personal och lokaler. Personalen har valt att skänka hela överskottet från loppmarknaden till Kvinnojouren i Helsingborg.

-Valet att stödja en lokal verksamhet var lätt, det finns många i vår närhet som behöver extra resurser. Vi har tidigare samarbetat med Kvinnojouren i Helsingborg och vi vet att de fyller en viktig funktion för många utsatta kvinnor och deras familjer, säger Anna Eklund Hotelldirektör på Clarion Grand Hotel Helsingborg.

Clarion Grand Hotel är en del av Nordic Choice Hotels vilka arbetar aktivt för att främja hälsa, minska klimatpåverkan och ett ökat samhällsengagemang. Årligen arrangeras en rad aktiviteter inom företaget både för att stödja hjälporganisationer som UNICEF och Regnskogsfonden, men även för att öka personalens och gästernas hälsa och välmående. Insamlingen ”Ensam julgran söker klappar” resulterade t.ex. i totalt 53.573 klappar som skänktes vidare till lokala hjälporganisationer samt 535.730 kronor till UNICEF.

-Engagemanget från Helsingborgsborna är fantastiskt, utbrister Anna. Det är underbart att se att så många vill lämna sina kläder och leksaker vidare och hjälpa människor i sin närhet. Vi är glada att vi kan vara till hjälp och siktar på att kunna bidra med riktigt mycket pengar från loppmarknaden nästa lördag, avslutar Anna Eklund.

Hotellet och personalen i Helsingborg hoppas nu att denna första loppmarknad faller väl ut och kan bli en årlig återkommande aktivitet.

Loppmarknaden hålls lördag 28 februari kl. 10-16 på Clarion Grand Hotel.

För mer information vänligen kontakta:

Anna Eklund, Hotelldirektör Clarion Grand Hotel Helsingborg
Tel: 070-841 62 56, e-post: anna.eklund@choice.se