Omslag: "Movement"

"Vi vet att vi behövs" - Among Lynx utmanar och uppmanar med nya albumet "Movement"

Among Lynx lämnar ingen oberörd. Det svenska roots rock-bandet är med sina kraftfulla feministiska texter en musikalisk käftsmäll. Among Lynx tar dig med på en resa genom trånga gränder och storstadens smutsiga avenyer, till övergivna landsvägar i den amerikanska södern, till drömska landskap och frodiga urskogar.

I våras släppte Among Lynx singeln “Shameless” som även inleder det nya albumet "Movement".

”Shameless" är en uppmaning. En uppmaning och ett mantra som ska repeteras och repeteras igen. Låt dom titta. Låt dom snacka. Var allt det där dom inte vill att du ska vara. Släpp hämningarna, begränsningarna. Begränsningar som fortfarande tillskrivs kvinnan. Blomma i din vulgaritet, låt frispråkigheten spira och spotta på skammen. Rörelsen har startat. DU är rörelsen. I varje steg, i varje ord, i varje val. Skamlös.” - Among Lynx

Se videon "Shameless" här.

Bandets vision är att utmana rådande fördomar om blues- och rockgenren och verka för en mer jämställd musikscen. Musiken andas blues, 70-tals hårdrock och poppig nutidsrock med riffig gitarr och ylande munspel, samt texter som uppmanar till feministisk revolution, självkärlek och empati. Bandet föddes ur passionen för bluesen. Och, inte minst, frustrationen över genrens till synes stiltje.

Among Lynx skivdebuterade 2015 med den självbetitlade EP:n “Among Lynx”. Året därpå släppte de singeln och videon “Soil” där bandet visar att de aktivt tar avstånd från all form av sexism, rasism och ojämlikhet i samhället. 2017 var det dags för bandets första fullängdare “Revolution”, en skiva som hyllades av flera kritiker. Bandets hjärtefråga är jämställdhet.

“Vi har alltid ett genusperspektiv närvarande – det genomsyrar hela verksamheten. Vi får ofta höra att vi är det första helt igenom kvinnliga band som någonsin har spelat på stället. Det antyder hur viktigt det är med förebilder. Vi vet att vi behövs.”

I dag släpps äntligen nya albumet "Movement." Skivan är producerad av Among Lynx och Jerker Eklund.

Lyssna på "Movement" här

Among Lynx online:

Facebook I Hemsida I Spotify I Instagram

Among Lynx är:

Evami Ringqvist: sång/percussion

Moa Brandt: gitarr/kör

Elin "Luffar Lo" Öberg: munspel/kör

Tove Brandt: kontrabas/kör

Amanda Savbrant: trummor

"Movement", låtlista:

01. Shameless

02. Enable Me