Omslag "Going Up". Foto: Mårten Levin

Världsberömde funkgitarristen Paulo Mendonca är tillbaka med singeln "Going Up"

Paulo Mendonca är den världsberömde funkgitarristen från Göteborg som har fått känna på både framgång och platt fall. Paulos otroliga artistkarriär (med succéer som "Different Phases”, "If You Want My Love" och "11 PM" i ryggen) är en fängslande historia om hur han gick från att spela på utsålda arenor, turnera med storheter som Tina Turner och Peter Gabriel, sälja hundratusentals album till att plötsligt försvinna helt från musikscenen. För att sedan resa sig igen - och göra en fantastisk comeback.

Efter senaste albumet "Does Anybody Wanna Funk?" så startade Paulo ett samarbete med Peter Iwers (ex In Flames). Resultatet blev singeln ”U Got 2 Believe” som släpptes 2017.

Nu är Paulo återigen aktuell med nytt material. I dag släpper han singeln "Going Up" från kommande fullängdaren "MINDCONTROL" som Paulo beskriver som "en rockplatta som svänger". Och även denna gång har Peter Iwers med ett finger, eller flera, i spelet.

"Resan från plattan ‘Does Anybody Wanna Funk?’ till där jag är nu har varit min viktigaste resa. Jag tar ingenting för givet längre, så som jag gjorde på 90-talet. Jag är otroligt tacksam för att jag har fått vara med och skapa tidlös musik, och för att jag får fortsätta att skapa ny musik. Det är fint att se en pappa och hans son stå i publiken och se att båda gillar det jag gör. Jag är helt medveten om vart jag står idag, att jag får jobba hårt. Och det är mycket skönare att få utdelningen nu. Att spela för fulla hus igen, det är en jäkla arbetsseger. Jag njuter mer nu än jag gjorde ‘back in the days’. Det känns som jag har koll på allting runt omkring mig och jag tar som sagt ingenting för givet i dag." - Paulo Mendonca

"Going Up" släpps 13 september. Lyssna här.

Paulo Mendonca online:

FacebookSpotify