TV-SUCCÉ. Svenske Oscar Stembridge gjorde succé i America's Got Talent inatt - och går vidare i tävlingen

Oscar Stembridge är en av de mest spännande unga talanger som kommit fram i Sverige på flera år. En mångsidig musiker som spelar piano, bas, trummor och som har ett karaktäristiskt gitarrspel. Nu, vid 16 års ålder, har Oscar byggt upp en hängiven global publik, över 300 000 följare på sociala medier och imponerar med sina avskalade, känslosamma liveframträdanden.

Nu lär publiken växa ännu mer. I natt framträdde nämligen Oscar, som andre svensk någonsin (Chris Kläfford var ju först), i TV-programmet “America’s Got Talent”, där han gjorde succé och tog sig vidare i tävlingen. Oscar fick stående ovationer från publiken och Simon Cowell sa “That was beautiful. Everything about this audition was you. This to me was a brilliant audition”.

Oscar berättar själv: ”Att få spela min egen musik på världens största scen var helt fantastiskt och att få den fina responsen från publiken och från juryn – det är något jag aldrig kommer att glömma!”

I programmet framförde Oscar den självskrivna låten “What If”, som handlar om hopp, om att drömma om världen som en bättre plats. Jurymedlemmen Howie Mandel sa ”I am so glad to be sitting 30 feet away watching your future and your life change forever.”

Här kan du se Oscars audition från America’s Got Talent, episod 5 (amerikansk TV, NBC och Peacock)
LÄNK TILL AGT:s YOUTUBEKANAL

Oscar skriver just nu på uppföljaren till sin kritikerrosade debut-EP, THIR13EN.

BAKGRUND OSCAR STEMBRIDGE

Oscar har uppträtt sedan mycket unga år - han har sjungit och spelat live sedan han var 6 år gammal. Han började spela piano vid 5 års ålder och gick snabbt vidare till akustisk gitarr, bas och trummor.

Oscar började dela sina musikaliska talanger på nätet vid 7 års ålder genom att göra covers, allt från rock och pop till reggae. Stora artister började dela unge Oscars originella covers vidare, t ex Queen, Aerosmith och Guns N' Roses - inlägg som nådde miljoner.

Idag är Oscar 16 år, på det sjuttonde och har spelat på många historiska svenska scener. Han har setts live av över 1,3 miljoner människor på Allsång på Skansen, spelat på Cirkus i Stockholm, uppträtt framför 50 000 människor på Sveriges största klimatkonsert, och är den yngsta artisten någonsin som uppträtt på stora scenen vid Boardmasters Festival i Storbritannien.

År 2020 spelade han live för Hennes Kungliga Höghet, Kronprinsessan Victoria på hennes födelsedag framför miljoner TV-tittare. Han turnerade runt i Sverige för att samla in pengar till välgörenhetsorganisationen "Aldrig Ensam" och var nominerad till Nickelodeon Kids' Choice Award. Samma år hade han huvudrollen i succé-SVT-serien för barn, "Kär" med 122 avsnitt. TV-publiken såg honom återigen 2021 i rollen som Felix i sista säsongen av den populära serien "Up4Noise".

År 2021/2 skrev och släppte Oscar sin debut-EP "THIR13EN". Han spelade själv alla instrument på EP, förutom trummor. THIR13EN hyllades av kritiker och ledde till att Oscar vann utmärkelsen Årets Nykomling på Denniz Pop Awards, framröstad av en jury full av branschexperter, t ex Max Martin. Oscar är den yngste någonsin att ha tilldelats priset. Oscar gick ut nian 2023 och har spenderat stora delar av innevarande år att skriva nya låtar och spela live. Han hittar fortfarande tid att göra det han älskar mest - uppträda på gatorna i sin hemstad, Malmö.

Han har byggt upp en stark global följarskara och har mer än 300 000 följare på sociala medier. Oscar har jobbat på massor av nya låtar som kommer att släppas nu framöver. Detta är bara början för Oscar.