Maja Heurling och Ola Sandström. Foto: Christopher Anderzon, Fotoministeriet.

Signe Aurell emigrerade till USA, blev poet och medborgarrättskämpe – idag, 100 år senare blir hennes ord musik

I tre år har låtskrivarna och artisterna Maja Heurling och Ola Sandström arbetat med att tonsätta den för världen bortglömda poeten Signe Aurell – en amerikaemigrant som liksom en kvarts miljon andra unga ensamfarande svenska kvinnor hoppades på en ljusare framtid i det nya landet.

Signe Aurells dikter har en säregen lyskraft och i år, precis 100 år efter att hon på egen hand gav ut diktsamlingen Irrbloss på sitt modersmål i Minnesota, kommer dikterna nu ut som sånger. Albumet innehåller också en biografi över Signe Aurell på svenska och engelska, skriven av den amerikanske folkloreforskaren Marcus Cederström. Och det var när han var i Sverige för att skriva en avhandling om Signe Aurell som allt började. Marcus kontaktade Maja och undrade om hon ville ta del av Signes dikter.

Jag fick en skatt i händerna. Jag kände direkt en stark samhörighet med Signe och hennes brinnande sätt att skriva. Hon förtjänade helt enkelt en plats inom svensk lyrik.

LYSSNA PÅ IRRBLOSS HÄR

Maja Heurling är viskompositör och artist med flera egna album i bagaget. Hon har också skrivit sånger utifrån Moa Martinsons liv och verk i projektet Påtår hos Moa Martinson. Ola Sandström är tonsättare och musiker och har tidigare gjort sig känd för sin kritikerrosade skiva Eldklotter, med tonsättningar av Tomas Tranströmers dikter. Både Ola och Maja har i många år hörts på visscener runt om i Sverige. Irrbloss är deras första projekt som duo.

Signe Aurell föddes i Skåne 1889. Vid 24 års ålder flyttade hon ensam till Minnesota i USA. Där blev hon aktiv i arbetarrörelsen och gick med i IWW. Hon kämpade för att svenska kvinnor skulle organisera sig fackligt. 1915 publicerades dikten Jul, troligtvis hennes första tryckta text, på förstasidan av den svenskspråkiga tidningen Allarm, bredvid en kolteckning föreställande Joe Hill, som nyligen avrättats i Utah.

Artist: Maja Heurling och Ola Sandström

Inspelning/mix: Petter Berndalen, Playing With Music Recording Studio
Producent: Petter Berndalen
Mastering: Claes Persson, CRP Mastering