Signe Aurell emigrerade till USA, blev poet och medborgarrättskämpe – 100 år senare tonsätts nu hennes diktsamling

Maja Heurling och Ola Sandström har i tre år samarbetat kring att tonsätta Signe Aurells dikter. Skivan "Irrbloss" släpps i oktober, exakt 100 år sedan diktsamlingen gavs ut.

Som en av 250 000 ensamfarande unga kvinnor under emigrantvågen korsar den unga svenskan Signe Aurell Atlanten för att starta ett nytt liv på en annan kontinent.

I Amerika arbetar Signe som tvätterska och sömmerska medan hon också skriver glödande, metriska verser om hemlängtan och om kampen för social rättvisa och jämlikhet.

Diktsamlingen Irrbloss ger hon ut på egen hand, på svenska, i Minnesota 1919.

Maja Heurling är artist och kompositör och har tidigare bland annat skrivit sånger utifrån Moa Martinsons liv och verk. Sedan debuten har hon uppträtt på en mängd festivaler och musikscener runt om i Sverige. ”Irrbloss” är Maja Heurlings fjärde skiva efter debutalbumet “Simlektioner” (2000).
- Efter en konsert där jag berättade om Moa Martinson blev jag kontaktad av den amerikanske folkloreforskaren Marcus Cederström som skrev en avhandling om Signe Aurell. Han undrade om jag ville ta del av Signes dikter. Jag kände direkt en stark samhörighet med Signe och hennes brinnande sätt att skriva. Hon förtjänade helt enkelt en plats inom svensk lyrik.

Ola Sandström är gitarrist, kompositör och sångare. Han är uppvuxen i Västerås men sedan ett antal år bosatt i Stockholm. Ola har bl a erhållit Olle Adolphson-stipendiet och STIM-stipendiet. Genom åren har han uppträtt på visfestivaler, konserthus och scener landet runt. Förutom tolkningar och tonsättningar av andras texter skriver Ola mycket eget material. Olas debutalbum "Eldklotter - Ola Sandström sjunger Tomas Tranströmer” mottog pressrosor när det släpptes 2012.
- När jag först fick se diktsamlingen kändes det overkligt, som att få en skatt i händerna. Irrbloss är ett levande tidsdokument. Man kan höra och känna Signes röst i varje rad.

PRESSKONTAKT: Birgitta Haller | birgitta.haller@bigispromotion.se | 0739-847786

PR-kollektivet Södermalm består av en grupp frilansande PR-konsulter inom främst musik, nöje, kultur & livsstil. Alla har lång och gedigen erfarenhet av PR och varumärkesbyggande.
Vi sitter i gemensamma lokaler på Södermalm i Stockholm.

Big Is Promotion – Birgitta Haller
Mave Music – Malin Veronica